Az Y generáció ma már a fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege. Tökéletesen eligazodnak a legújabb trendek között, ráadásul tudatos vásárlók. Tagjai az ingatlanpiacon egyre nagyobb vásárlóerőt képeznek, az irodatrendet újraértelmezték, hipszteresítették. Kiemelten fontos odafigyelni az igényeikre.
Napi 40 kg narancs, évente 28 000 darab Túró Rudi
A fenti alcímet nem egy büfé kimutatásából szedtük össze, hanem egy sikeres startupokat bemutató könyv írójának világsikerű cégek magyar irodáiban tett látogatásának beszámolójából:
„A budapesti Nagymező utcában ülünk, reggelizünk. egy irodában, a Preziben. Vagyis egy iroda bisztrójában a harmadik emeleten. Körülöttünk babzsák fotelek, étkezőasztal és székek, magasított étkezőszigetek. Kicsit távolabb egy pingpongasztal. Nagy a nyüzsi. Mindenki laptoppal. Válogatunk, van itt minden a különféle teáktól a frissen facsart narancsléig (a Preziben dolgozó fiatalok napi 40 kg narancsot isznak meg), a gyümölcssalátától a szendvicsig."
"Egy kis kávé? Jöhet. fizetnénk, de kinevetnek. Mit? Ez itt mindennapos, minden munkaerőnek jár a reggeli, hogy jól induljon a nap; és persze az ebéd is, az iroda alatt lévő étteremben, hogy erősödjenek a kapcsolatok. (…) Másik iroda másik nap, Óbudán, még a régi Ustream-irodában. A bicikliút végén a Graphisoft Parkban. Fehér Gyula, a nagyon fiatalnak látszó alapító és CTO mosolyogva kérdezi, tudom-e, hány Túró Rudi fogy el a Ustreamben egy év alatt? Lassan felvételi kérdés ez náluk: 28 000 darab. Az automata ingyenes. Fehér Gyula szerint ez a legolcsóbb motiváló eszközük, de a leghatékonyabb is. (…) A LongMeln ehhez képest roppant elegáns, már az iroda elhelyezkedése is az, az Andrássy út elején. Sok a csillogó üvegfelület, rend van a munkaállomásokon, decens képek a falakon. (…) A portán megtudom, hogy a házban kizárólag a LongMelnbe vihetem fel a biciklimet, „mert oda egyébként kutyát is behordanak” – közli, ezt már teljes értetlenséggel, az ügyeletes őr. A tetőtér segít helyre tenni az iroda élményét: nemcsak egy álomba illő, háztetők feletti teraszon várhatom meg Anka Mártont, hanem áthaladhatok a szórakoztatócentrumon is. Darts, biliárd, wii. (…) Egy-egy pillanat a három legsikeresebb startup életéből.”
Fehér Gyula. kép forrása: szeretlekmagyarorszag.hu
– tudósít Veiszer Alinda a három legnagyobb magyar startupnál tett látogatásáról az Álmokból üzlet: Bridge generáció című könyvében.
Nem csak a Bridge generáció irodái az egyetlen mintapéldái a fiatalok irodabelsőket is megreformáló ízlésvilágára, hanem számos többi hazai irodahelyiség. A LOFFICE is egyike ezeknek, amely az első úgynevezett co-working iroda volt a fővárosban. "A tágas terek igazi loft hangulatot varázsoltak a négy fal közé, ahol a látható műszaki berendezéseket és a csöveket szabadon hagyták. Megújuló energiát hasznosítanak, hiszen egyedi módon az épületnek saját geotermikus kútjai vannak. Mivel az épület alatt a Duna-meder holtága található, ezért nem is kellett olyan mélyre fúrni. A talajvíz hőenergiáját a mennyezetfűtés-hűtés és a természetes szellőztetés során hasznosítják. A LOFFICE támogatja a biciklis közlekedést is, hiszen tárolók és zuhanyzók biztosítják a kényelmes átöltözés és a felfrissülés lehetőségét. (...) A világhírű századfordulós budapesti díszletek között kialakított közösségi oázis igazán ideális munkatér az Y-generációs tettre kész és szabad elméinek" - tudósít róluk a Irodablog.
A LOFFICE Coworking egy új típusú munkastílus: munkatér, illetve a kapcsolatépítés és önképzés helyszíne
Irodahelyiségek az Y generáció munkakultúrájára szabva
Persze nincs minden fiatalt foglalkoztató cégnél ingyenes, motiváló Túró Rudi automata és a kisállatokat sem lehet általában bevinni a legtöbb munkahelyre, de tény, hogy a munkakörnyezet kialakításkor egyre több cég a jövő munkavállalóira is gondol. Az eddigi cellarendszerű irodaboxok egyre inkább többfunkciós helyekké válnak, és terjednek a zónarendszerű terek egyedi lakberendezési elemekkel, sok közösségi térrel, de elvonulásra is alkalmas kuckószerű részletekkel is.A fiatalok ízlése és elvárásai az elmúlt években nyomot hagytak az irodapiacon, az irodák belsőterein is.
A munkaerőpiacon egyre nagyobb számban jelennek meg a jól képzett (egyetemre, főiskolára járó vagy már diplomás), idegen nyelveket folyékonyan beszélő Y generációs munkavállalók. Jellemző rájuk, hogy idősebb feletteseikkel, kollégáikkal ellentétben a számítógéppel együtt nőttek fel, a közösségi média, az okostelefon pedig életük szerves része. Motivációjuk és karrierelvárásaik is megkülönbözteti őket a korábbi korosztályoktól: prioritásaik között fontos szerepet kap a térbeli és időbeli rugalmasság, az inspiráló munkakörnyezet. Több vállalat – főként ahol törekednek a fiatal, értékes munkaerő megtartására és inspirálására – meglévő irodahelyiségeinek berendezését az Y generáció munkakultúrájához igazította, hiszen körülbelül 10 év múlva az Y generáció uralja majd a munkaerőpiacot, közülük kerülnek ki a vállalatok vezetői is. A fejlesztők pedig már a tervezési fázisban egyre inkább figyelembe veszik az ipszilonok szempontjait, hogy a huszonévesek és a korai harmincas, jó teherbírású dolgozók is jól érezzék magukat a szinte második otthonnak számító munkahelyen, ahol többen közülük gyakran napi 10 óránál is többet töltenek. Átlagosan 2 évet, mert ha beleuntak a munkába, jellemző, hogy gyorsan váltanak. Nem csoda, ha a tehetséges fiatal munkaerő megtartása a cégek egyik legnagyobb kihívásai közé tartozik.
Inspiráció, egyéniség, talentum és közösségi érzés
Az egyik tapasztalt budapesti belsőépítész iroda szerint az Y generáció joggal változtatja meg berögzült elképzeléseinket az irodákkal, munkahelyekkel kapcsolatban: „Míg régen általános szempont volt, hogy egy cég a maximális helykihasználásra törekedve a lehető legkisebb, még elviselhető mennyiségű íróasztallal és irattárolóval telezsúfoltan létezzen, addig ma már mások az elvárások. Az enteriőrrel szemben támasztott igények között egyre fontosabb szempont a tágas közösségi terek, rekreációs, szórakoztató eszközök megléte. Színes, ötletes, izgalmas atmoszféra, rugalmas és mobilis munkaállomások kialakítása. Inspiráció, egyéniség, talentum és közösségi érzés.”
A belsőépítész szakemberek szerint ezen túl az a közösségi médiában otthonosan mozgó fiatal üzletemberek világban egy új, nem titkolt tényező is színre lépett: „Ma már az egyedi, különleges belső kialakítás komoly reklámértékkel is bír. Vonzóvá teszi a munkahelyet, ezzel nagyban hozzájárul cég arculatának és egyben megítélésének építéséhez. A terek kialakításánál fontos szempont tehát, hogy ne csak a jövendőbeli munkatársak számára legyen vonzó egy ilyen munkahelyen dolgozni, hanem a média is felfigyeljen rá a különleges, ám jól átgondolt megoldások miatt. Hiszen egy ötletesen megtervezett iroda, mely ettől média figyelmet kap, önmagában is jelentős reklám értékkel bír.”- olvashatjuk a Gepetto Y-generációs Irodák. Kinek, miért és mi jellemzi őket? cikkében.
"...amint ki akar lépni az ajtón az entektől udvariasan érdeklődik, hogy eltávozhat-e."
„Az Új Y Generációs Iroda egy felhő”
A szakmában többen csak kapkodják a fejüket és csodálkoznak azon, hogy egyetlen új munkavállaló-generáció ilyen rövid idő alatt ekkora mértékben képes hatást gyakorolni a munkakörnyezet, az irodai kultúra és dizájn alakulására. A jelenség még a Washington Post egyik publicistáját is megihlette: egy - kissé kíméletlen - szatírájában így érzékelteti az ipszilonos irodák sokak számára rendkívül különös sajátosságait:
„Minden munkatárs, FIGYELEM:
Organikus kreativitásuknak maximalizálása és átláthatósága érdekében irodájukat azonnali hatállyal felcseréli az Új Y Generációs Iroda!
Az Ön Új Y Generációs Irodájának nincsenek sarkai. A tér falakat sem tartalmaz. A tető sincs alátámasztva. "Gyerünk, hozzuk ki gyorsan Klárika nénit a könyvelésről, nehogy ráessen a plafon!"
Az Ön Új Y Generációs Irodája teljes mértékben üvegből készült.
Az Új Y Generációs Irodában nincsenek székek, szimbolizálva a millenniumi nemzedék új székmentesség iránti elköteleződését.
Az Új Y Generációs Iroda nem egy tér. Ez egy felhő.
Az Új Y Generációs Iroda egy méretes szörnyszülemény hátán lett elhelyezve, amely folyamatos mozgásban van, az ipszilonok mobilitás iránti vágyát kifejezve.
Először el kell kapnia, csak így tudja itt elkezdeni a munkát! Igyekezzen, az Új Y Generációs Iroda éppen szökni akar!
A környezettudatosságát úgy fejezheti ki, hogy amint ki akar lépni az ajtón az entektől udvariasan érdeklődik, hogy eltávozhat-e. Ugyanis ezek a fához hasonló fantasy-lények alkotják az iroda ajtóit.
Az Új Y Generációs Irodában az íróasztalokat felváltották az úgynevezett álló íróasztalok. Majd jöttek a felhő-alapú íróasztalok. Ezeket pedig lecserélték egy mindent betakaró sűrű ködre, ami rettenetesen megijeszteti szegény Klárika nénit a könyvelésről.”
Ha tetszett a bejegyzés, látogass vissza máskor is!