Dögös, kreatív iroda kell az Y generációnak!
2016. augusztus 11. írta: ingatlanos blogger

Dögös, kreatív iroda kell az Y generációnak!

Nem elég már a darts, a kisállat, a babzsákfotel ...

Az Y generáció ma már a fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege. Tökéletesen eligazodnak a legújabb trendek között, ráadásul tudatos vásárlók. Tagjai az ingatlanpiacon egyre nagyobb vásárlóerőt képeznek, az irodatrendet újraértelmezték, hipszteresítették. Kiemelten fontos odafigyelni az igényeikre.

y-gen_office.jpg

Napi 40 kg narancs, évente 28 000 darab Túró Rudi

 A fenti alcímet nem egy büfé kimutatásából szedtük össze, hanem egy sikeres startupokat bemutató könyv írójának világsikerű cégek magyar irodáiban tett látogatásának beszámolójából:

„A budapesti Nagymező utcában ülünk, reggelizünk. egy irodában, a Preziben. Vagyis egy iroda bisztrójában a harmadik emeleten. Körülöttünk babzsák fotelek, étkezőasztal és székek, magasított étkezőszigetek. Kicsit távolabb egy pingpongasztal. Nagy a nyüzsi. Mindenki laptoppal. Válogatunk, van itt minden a különféle teáktól a frissen facsart narancsléig (a Preziben dolgozó fiatalok napi 40 kg narancsot isznak meg), a gyümölcssalátától a szendvicsig."
glass-621709_1920.jpg

"Egy kis kávé? Jöhet. fizetnénk, de kinevetnek. Mit? Ez itt mindennapos, minden munkaerőnek jár a reggeli, hogy jól induljon a nap; és persze az ebéd is, az iroda alatt lévő étteremben, hogy erősödjenek a kapcsolatok.  (…)  Másik iroda másik nap, Óbudán, még a régi Ustream-irodában. A bicikliút végén a Graphisoft Parkban. Fehér Gyula, a nagyon fiatalnak látszó alapító és CTO mosolyogva kérdezi, tudom-e, hány Túró Rudi fogy el a Ustreamben egy év alatt? Lassan felvételi kérdés ez náluk: 28 000 darab. Az automata ingyenes. Fehér Gyula szerint ez a legolcsóbb motiváló eszközük, de a leghatékonyabb is. (…) A LongMeln ehhez képest roppant elegáns, már az iroda elhelyezkedése is az, az Andrássy út elején. Sok a csillogó üvegfelület, rend van a munkaállomásokon, decens képek a falakon. (…) A portán megtudom, hogy a házban kizárólag a LongMelnbe vihetem fel a biciklimet, „mert oda egyébként kutyát is behordanak” – közli, ezt már teljes értetlenséggel, az ügyeletes őr. A tetőtér segít helyre tenni az iroda élményét: nemcsak egy álomba illő, háztetők feletti teraszon várhatom meg Anka Mártont, hanem áthaladhatok a szórakoztatócentrumon is. Darts, biliárd, wii. (…) Egy-egy pillanat a három legsikeresebb startup életéből.”

target-1551491_1920.jpg

fehergyula.jpgFehér Gyula. kép forrása: szeretlekmagyarorszag.hu

– tudósít Veiszer Alinda a három legnagyobb magyar startupnál tett látogatásáról az Álmokból üzlet: Bridge generáció című  könyvében.
bridge-generacio.jpg

Nem csak a Bridge generáció irodái az egyetlen mintapéldái a fiatalok irodabelsőket is megreformáló ízlésvilágára, hanem számos többi hazai irodahelyiség. A LOFFICE is egyike ezeknek, amely az első úgynevezett co-working iroda volt a fővárosban. "A tágas terek igazi loft hangulatot varázsoltak a négy fal közé, ahol a látható műszaki berendezéseket és a csöveket szabadon hagyták. Megújuló energiát hasznosítanak, hiszen egyedi módon az épületnek saját geotermikus kútjai vannak. Mivel az épület alatt a Duna-meder holtága található, ezért nem is kellett olyan mélyre fúrni. A talajvíz hőenergiáját a mennyezetfűtés-hűtés és a természetes szellőztetés során hasznosítják. A LOFFICE támogatja a biciklis közlekedést is, hiszen tárolók és zuhanyzók biztosítják a kényelmes átöltözés és a felfrissülés lehetőségét.  (...) A világhírű századfordulós budapesti díszletek között kialakított közösségi oázis igazán ideális munkatér az Y-generációs tettre kész és szabad elméinek" - tudósít róluk a Irodablog.

loffice-sas01.jpgA LOFFICE Coworking egy új típusú munkastílus: munkatér, illetve a kapcsolatépítés és önképzés helyszíne

Irodahelyiségek az Y generáció munkakultúrájára szabva

 Persze nincs minden fiatalt foglalkoztató cégnél ingyenes, motiváló Túró Rudi automata és a kisállatokat sem lehet általában bevinni a legtöbb munkahelyre, de tény, hogy a munkakörnyezet kialakításkor egyre több cég a jövő munkavállalóira is gondol. Az eddigi cellarendszerű irodaboxok egyre inkább többfunkciós helyekké válnak, és terjednek a zónarendszerű terek egyedi lakberendezési elemekkel, sok közösségi térrel, de elvonulásra is alkalmas kuckószerű részletekkel is.A fiatalok ízlése és elvárásai az elmúlt években nyomot hagytak az irodapiacon, az irodák belsőterein is.

A munkaerőpiacon egyre nagyobb számban jelennek meg a jól képzett (egyetemre, főiskolára járó vagy már diplomás), idegen nyelveket folyékonyan beszélő Y generációs munkavállalók.  Jellemző rájuk, hogy idősebb feletteseikkel, kollégáikkal ellentétben a számítógéppel együtt nőttek fel, a közösségi média, az okostelefon pedig életük szerves része. Motivációjuk és karrierelvárásaik is megkülönbözteti őket a korábbi korosztályoktól: prioritásaik között fontos szerepet kap a térbeli és időbeli rugalmasság, az inspiráló munkakörnyezet. Több vállalat – főként ahol törekednek a fiatal, értékes munkaerő megtartására és inspirálására – meglévő irodahelyiségeinek berendezését az Y generáció munkakultúrájához igazította, hiszen körülbelül 10 év múlva az Y generáció uralja majd a munkaerőpiacot, közülük kerülnek ki a vállalatok vezetői is. A fejlesztők pedig már a tervezési fázisban egyre inkább figyelembe veszik az ipszilonok szempontjait, hogy a huszonévesek és a korai harmincas, jó teherbírású dolgozók is jól érezzék magukat a szinte második otthonnak számító munkahelyen, ahol többen közülük gyakran napi 10 óránál is többet töltenek. Átlagosan 2 évet, mert ha beleuntak a munkába, jellemző, hogy gyorsan váltanak. Nem csoda, ha a tehetséges fiatal munkaerő megtartása a cégek egyik legnagyobb kihívásai közé tartozik.

Inspiráció, egyéniség, talentum és közösségi érzés

 Az egyik tapasztalt budapesti belsőépítész iroda szerint az Y generáció joggal változtatja meg berögzült elképzeléseinket az irodákkal, munkahelyekkel kapcsolatban: „Míg régen általános szempont volt, hogy egy cég a maximális helykihasználásra törekedve a lehető legkisebb, még elviselhető mennyiségű íróasztallal és irattárolóval telezsúfoltan létezzen, addig ma már mások az elvárások. Az enteriőrrel szemben támasztott igények között egyre fontosabb szempont a tágas közösségi terek, rekreációs, szórakoztató eszközök megléte. Színes, ötletes, izgalmas atmoszféra, rugalmas és mobilis munkaállomások kialakítása. Inspiráció, egyéniség, talentum és közösségi érzés.”

 A belsőépítész szakemberek szerint ezen túl az a közösségi médiában otthonosan mozgó fiatal üzletemberek világban egy új, nem titkolt tényező is színre lépett: „Ma már az egyedi, különleges belső kialakítás komoly reklámértékkel is bír. Vonzóvá teszi a munkahelyet, ezzel nagyban hozzájárul cég arculatának és egyben megítélésének építéséhez. A terek kialakításánál fontos szempont tehát, hogy ne csak a jövendőbeli munkatársak számára legyen vonzó egy ilyen munkahelyen dolgozni, hanem a média is felfigyeljen rá a különleges, ám jól átgondolt megoldások miatt. Hiszen egy ötletesen megtervezett iroda, mely ettől média figyelmet kap, önmagában is jelentős reklám értékkel bír.”- olvashatjuk a Gepetto Y-generációs Irodák. Kinek, miért és mi jellemzi őket? cikkében.

oak-ent-render.png

"...amint ki akar lépni az ajtón az entektől udvariasan érdeklődik, hogy eltávozhat-e."

„Az Új Y Generációs Iroda egy felhő”

 A szakmában többen csak kapkodják a fejüket és csodálkoznak azon, hogy egyetlen új munkavállaló-generáció  ilyen rövid idő alatt ekkora mértékben képes hatást gyakorolni a munkakörnyezet, az irodai kultúra és dizájn alakulására. A jelenség még a Washington Post egyik publicistáját is megihlette: egy - kissé kíméletlen - szatírájában így érzékelteti az ipszilonos irodák sokak számára rendkívül különös sajátosságait:

„Minden munkatárs, FIGYELEM:

Organikus kreativitásuknak maximalizálása és átláthatósága érdekében irodájukat azonnali hatállyal felcseréli az Új Y Generációs Iroda!

Az Ön Új Y Generációs Irodájának nincsenek sarkai. A tér falakat sem tartalmaz. A tető sincs alátámasztva. "Gyerünk, hozzuk ki gyorsan Klárika nénit a könyvelésről, nehogy ráessen a plafon!"

Az Ön Új Y Generációs Irodája teljes mértékben üvegből készült.

Az Új Y Generációs Irodában nincsenek székek, szimbolizálva a millenniumi nemzedék új székmentesség iránti elköteleződését. 

Az Új Y Generációs Iroda nem egy tér. Ez egy felhő.

Az Új Y Generációs Iroda egy méretes szörnyszülemény hátán lett elhelyezve, amely folyamatos mozgásban van, az ipszilonok mobilitás iránti vágyát kifejezve.

Először el kell kapnia, csak így tudja itt elkezdeni a munkát! Igyekezzen, az Új Y Generációs Iroda éppen szökni akar!

A környezettudatosságát úgy fejezheti ki, hogy amint ki akar lépni az ajtón az entektől udvariasan érdeklődik, hogy eltávozhat-e. Ugyanis ezek a fához hasonló fantasy-lények alkotják az iroda ajtóit.

Az Új Y Generációs Irodában az íróasztalokat felváltották az úgynevezett álló íróasztalok. Majd jöttek a felhő-alapú íróasztalok. Ezeket pedig lecserélték egy mindent betakaró sűrű ködre, ami rettenetesen megijeszteti szegény Klárika nénit a könyvelésről.”

 Ha tetszett a bejegyzés, látogass vissza máskor is!

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr728945166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jazo 2016.08.13. 13:26:32

Szerintem félrevezető a cím. Az Y generációnak csak egy nagyon-nagyon kicsi része az, akik startupoznak / hipszterek. A nagy részük inkább ennek az ellenkezői. Lusták, buták, tanulatlanok...persze főként itthon.

Serrin · http://ecigiblog.blog.hu/ 2016.09.21. 14:33:10

Ha valaki ezektől boldog, akkor ott baj van. A munkahelyre dolgozni járunk, a többit azon kívűl végezzük.

Inkább a borzalmas open office tűnne már el...