Menő irodák, ahová még a kutyádat is viheted!
2019. november 16. írta: ingatlanos blogger

Menő irodák, ahová még a kutyádat is viheted!

Állatbarát iroda? Macskák, kutyák mindenfelé? Gyerekek is bejöhetnek? A 21. századi irodáknak már csak a képzelet szabhat határt, a lényeg, hogy jól érezzük magunkat munka közben!

dog-3822183_1920.jpg

Az utóbbi évtizedben a munkáltatói és a munkavállalói igények óriási változásokon mentek keresztül, ami az irodatér tervezésére és az irodabérlésre is hatással van.

"A korábbi évektől eltérően a nagyvállalatok ma egyre nagyobb figyelmet szentelnek az alkalmazottak elégedettségének. Mivel a munkaerőhiány bizonyos ágazatokban nagyon magas, továbbá a globális trendek is ezt követelik meg, a cégek igyekeznek kedvezni a munkavállalónak, az irodák kialakításakor" -  világított rá Kocsor Dániel, az  Új Iroda kereskedelmi-ingatlan tanácsadója a portfolio.hu-n.

A munkavállalók megtartásához nemcsak a jó lokáció és az igényes irodai berendezés elengedhetetlen, hanem az  inspiráló munkakörnyezet megteremtése, az olyan zöld technológiák alkalmazása, melyek fokozzák a hatékonyságot és mérséklik a napi stresszt. A fenntarthatóság is alapvető elvárás, ami nemcsak a környezetbarát megoldásokban merül ki, hanem magába foglalja az energiatudatosságot vagy az épülethasználók komfortosságát is. A Szolgáltatott Irodák összefoglalója szerint legalább minden negyedik irodaház rendelkezik zöld minősítéssel Budapesten. Ez a szám pedig egyre növekszik. A GKI prognózisa szerint is folyamatosan zöldül a fővárosi irodaállomány. Az új építésű vagy építés alatt álló irodaházak döntő többsége (91 százaléka) már zöld minősítésű. Az irodabérlők részéről leginkább azért egyre nagyobb az igény a fenntartható irodákra, mert a minősített kiadó irodákban jóval alacsonyabbak lehetnek a rezsiköltségek. Másrészt a minősített, környezetbarát irodák bérlőit általában a biztos hátterű cégek alkotják, melyeknél a vállalatirányítási előírások szabják meg, hogy csak minősített irodaházakban választhatnak területet. A  "zöld" iroda elnevezés egyfajta marketingstratégiát is tükröz, jelezve, hogy a szervezet számára fontos a környezettudatosság. 

Vigyük be a kertet az irodába!

 

Egy vakkantás a meetingen!? Miért ne?

Az állatok jelenléte oldja a stresszt, enyhíti a depressziót és a magány érzését, csökkenti a vérnyomást. Mindemellett kutatások alapján állatok jelenlétében csökken a fájdalomérzet, sőt, a szorongásos problémákkal küzdők számára is kifejezetten ajánlott az állatok társasága, hiszen a nyugalmi állapotban lévő állatok megfigyelése megnyugtatóan hat az emberekre, így nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy gyakran teremtenek vidám hangulatot még az irodában is. Egyre gyakoribb a nagyobb vállalatoknál a heti egy vagy akár több állatnap bevezetése. Ilyenkor az állattulajdonos munkatársak behozhatják kedvenceiket az irodába, az állatok jelenléte pedig kellemes, lazább hangulatot teremt a irodaházakban. A Telenorban már több, mint egy éve a pénteket nevezték ki ilyen napnak. A mobiltársaság hisz abban, hogy ez a pozitív hatás az ügyfelekkel való kapcsolatra is hatással lehet, mivel a az állatok jelenléte erősíti a pozitív hangulatot és az egymással lazábban együtt dolgozó kollégákat is képes közelebb hozni egymáshoz. Úgy látják, hogy mindez javítja a cégen belüli közös munkát, a hatékonyságot, az eredményeket pedig ügyfelek a szolgáltatásokat jobb minőségén keresztül érezhetik. 
work_pet.jpg

A kutyás felszereléseket gyártó Kurgo nevű cég az elsők között tervezett olyan munkahelyet, ahol a kutya egész nap gazdája közelében lehet. Olyan munkahelyet teremtettek, ahol a kutyatulajdonos munkavállalóknak nem kell aggódniuk amiatt, hogy négylábú barátjuk egész nap egyedül tölti idejét az üres otthonban. Egy nagy konténerszerű helységben megalkották a világ egyik legállatbarátabb irodáját.

Mit is jelent pontosan a Coworkid? 

Ha már az állatok bebocsájtást kaphatnak a munkahelyre, akkor a gyermekek miért ne? Az irodatervezésnél ma már vannak olyan cégek, ahol a kisgyermekes szülőkre is gondolnak az irodaterek kialakításakor. Magyarországon az Loffice csapata hazánkban újszerűnek számító modellt dolgozott ki Coworkid programon néven, mellyel a kisgyermekes szülők foglalkoztatását segíti oly módon, hogy ötvözi a közösségi irodát a gyermekmegőrzéssel. Az irodaközpontban nem csupán olyan közösségi irodát alakítottak ki, ahol a felnőttek dolgoznak, hanem egy modern  szellemiségű gyerekrészleg is helyet kapott. A program nemcsak a CSED-en, GYED-en és GYES-en lévő alkalmazottak számára kínál rugalmas irodamegoldást, hanem a szabadúszók, részmunkában dolgozók és egyéni vállalkozó szülők részére egyaránt, ezzel is hatékonyan támogatva a családalapítást követő munkaerőpiaci visszatérést.

work_kid.jpg

A nálunk újnak számító koncepciót a világ számos részén már sikerrel alkalmazzák az irodában dolgozó szülők számára, akiknek fontos gyermekük a közelükben, biztonságban, önfeledten tölthesse idejét, míg ők a munkájukat végzik." A nemzetközi mintákat alapul véve Klementz Kata és Panni először 2012-ben, bécsi irodájukban kaptak állami támogatást a modell üzleti tervének kidolgozására. A pozitív reakciókat és több évnyi tapasztalatukat felhasználva, elérkezettnek látták az időt, hogy az ötletet bevezessék a magyar piacra is. Munkájukat Szablár Andrea segíti, aki kétgyermekes anyukaként multinacionális cégeknél szerzett tapasztalatait hasznosítja" - tudjuk meg mindezt a coworkid oldalról.

Tiniszobák helyett elegancia!

A Nagy Gatsby regény hangulatát idéző stílus reneszánszát éli a lakberendezés terén, népszerűsége hosszú idő óta töretlen, még az iroda-dizájnereket is rabul ejtette. A korszakot fémjelző art deco irányzat nagy hangsúlyt fektet a geometriai formákra: szögletes mintákat, merész, egyszerű vonalvezetést alkalmaz, az örök ragyogásról szól, így a lakk-, csiszolt fa-, fémbútorok és a csillogó, tükörborítású felületek jellemzik. Egyik legkedveltebb szín összeállítása a fekete-fehér klasszikus, kifinomult és időtlen kombinációja, emellett palettán jól megfér egymás mellett az aranysárga, a zöld, a pávakék és a lila is. A grafikai minták a szőnyegeken, textíliákon, kárpitokon fontos szerepet játszanak. Jeremy Levitt,  Parts and Labor Design cég társalapítója úgy látja, hogy túl gyakran ugyanaz a fiatalos Z-, Y-generációs koncepció jelenik meg az irodaterekben, amely elveszi az irodák egyediségét és nem egy iroda inkább tinédzserszobának tűnik első látásra, mint munkahelynek. Ennek ellensúlyozására a cég New Yorkban az art decora jellemző elegáns anyagokat és tónusokat ötvözi a legújabb technológiával az irodáikban.  

Forrás: ginnymacdonalddesign.com

Budapesten számos art deco stílusú épületet találhatunk, feltéve, ha felismerjük és nem megyünk el úgy mellettük, hogy nem is tudjuk róluk mennyire fontosak. Ezek legtöbbje műemléki védettséget is élvez, mint ahogy a Corvin Mozi vagy az Új Színház. Ilyen épület a tavaly márciusban irodaépületek részére kialakított Markó Irodák 9 (MI9) épülete is. A belváros egyik legkülönlegesebb „A" kategóriás irodaháza eredetileg transzformátorházként funkcionált a Markó utca 9. szám alatt. Ma már a műemléki védettséget élvező art deco épület bérlőinek inspiráló környezetet biztosítanak a galériák, a trendi „látszó gépészet" és a természetes megvilágítás. Az 5 emeletes és két szinten galériás, 2 630 négyzetméternyi egyedi és változatos irodaterületet elsősorban kreatív műhelyek, start-upok és modern szemléletű cégek igényeire szabják. Az ujiroda.hu oldalán úgy tűnik már nincs szabad helység az irodaházban. Ez nem túl meglepő hiszen a legutóbbi felmérések - például MNB legfrissebb Kereskedelmiingatlan-piaci jelentése - szerint az irodák piacán történelmi mélységbe süllyedt az üresen álló területek aránya. 2019 június végén a budapesti modern irodák átlagos kihasználatlansági rátája újabb történelmi minimum szintet beállítva, 6,3 százalékos szintre süllyedt - köszönhetően az elmúlt években látott erős bérleti keresletnek, illetve az új átadások alacsony volumenének.
marko.jpg

Minek az edzőterem, ha az irodában is lehet sportolni?

A népszerű well-being irányzat szerinti az irodafejlesztésnek a dolgozók érdekét, jólétét, egészségét is kell szolgálnia. A well-being szemléletű irodatervezésnél fontos szempont, hogy az irodákban megfelelőek legyenek a fényviszonyok, jó legyen az akusztika, a hőérzet elfogadható legyen. Ezenkívül egyéb egészségmegőrző funkciót is igyekeznek becsempészni a munkahelyekre, például a belső tereket úgy alakítják ki, hogy akár egy kisebb irodai tornát is el lehessen végezni. Japánban a munkahelyi tornázás gyakorlata széles körben elterjedt. A felkelő nap országában a legtöbb munkahelyen arra törekednek, hogy a kollégák frissen, fitten lássanak aznapi feladatuk elvégzéséhez. Számos japán irodában mindennap munkakezdés előtt, vagy közben, néhány perces közös átmozgató edzést tartanak, sőt, van ahol még személyi edzőt is alkalmaznak, mint ahogy ebben a videóban is látni lehet:

Az utóbbi évek egyik legfelkapottabb irodapiaci megoldása az álló munkaállomás. Egy megemelt asztalt kell elképzelni, amivel ki lehet zárni az ülés okozta negatívumokat. A call centereknél, ügyfélszolgálatoknál és más típusú irodai munkahelyeken dolgozók szinte egész nap a számítógép előtt ülnek, és sokan előbb-utóbb szembesülhetnek a kizárólagos ülőmunka hátrányaival. Kutatások során azt is vizsgálták, hogy az elmélyült munkavégzést igénylő feladatokat főként ülő pozícióban érdemes végezni, míg például a kreatívabb gondolkozást igénylő, sok kommunikációval járó, vagy a rutin feladatokat álló helyzetben is el lehet végezni. Olyan hírességek, mint Winston Churchill, Ernest Hemingway, Charles Dickens és Kierkegaard az álló munkát részesítették előnyben az ülő munkavégzéssel szemben. Ebben a RAAAF cég által megálmodott irodában nincsenek székek, asztalok. A Barbara Visser, vizuális művész tervei alapján készült irodai belső tér dőlt geometriai felületein az alkalmazottak állva vagy a padokhoz dőlve végezhetik munkájukat. Ezeket az elképesztő tereket tetszőlegesen ágyként vagy asztalként is lehet használni. A tervezőnő „Az ülés végének” nevezte el a projektet. A Legfittebb munkahelyek blog szerint bár egyre népszerűbbek az álló munkaállomások, ennél azért jóval többet is tehetünk itthon is az egészséges életmód népszerűsítéséért. Többek között javasolják az egy hónapos munkahelyi sportos kihívásokat. Elég olyan egyszerű tevékenységekre gondolni, mint a munkaidőben megtett lépéseitek számolása vagy a nagyobb tárgyalót sportteremmé történő átalakítása hetente 1-2 alkalomra.


 

Ha tetszett a poszt, látogass vissza újra, vagy olvasd el korábbi írásainkat is. 

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr7315308588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása