Milyen lakást kapunk 20 millió forintért Budapesten?
2017. november 28. írta: ingatlanos blogger

Milyen lakást kapunk 20 millió forintért Budapesten?

Jóllehet az ingatlanárak csúcson vannak, mégsem elképzelhetetlen, hogy akár 20 millió forintért is hozzájussunk  lakáshoz, méghozzá a fővárosban.

 budapest.jpg

Inkább további áremelkedést prognosztizálnak a szakértők

Az elmúlt hetekben több helyen - például a penzcentrum.hu-n, hvg.hu-n - is cikkeztek arról,  hogy 10 millió forint alatt a fővárosban nagyítóval kell keresgélni a lakásokat. Egy felmérés szerint a Budapesten kínált lakások mindössze 5,1 ezreléke (0,51%), két tucat esik bele ebbe az érték tartományba. Ez a néhány lakás is eléggé lelakott, méretük mindössze 20-25 négyzetméter, ráadásul szinte kivétel nélkül a külső pesti kerületekben: XIV. XV. XVII. XVIII. XIX. XX. XXI. kerületekben található. 

Év elején a portfolio.hu úgy látta, hogy húszmillió forint az az összeg, amiért elkezdhetünk gondolkodni azon, hogy hol is szeretnénk Budapesten lakást vásárolni. Budapest mellett további nyolc fővárosban nézték meg, hogy pontosan mekkora lakás is kerülne ki a fent említett összegből, és úgy tűnt, hogy a budapesti árak felzárkózóban vannakBécs kiugróan drágának számít - a legolcsóbb lakásoknak is szinte 800 ezer forintba kerül négyzetmétere, az átlag pedig 1,3 millió forint körül mozog-,  Ljubljana, Pozsony és Prága a régió drágább városaihoz tartozik , a közepes árfekvésűekhez pedig Zágráb, Varsó és Budapest, de Bukarest sem marad el sokkal a magyar fővárostól, a legolcsóbb pedig Belgrád (itt egy jó állapotú, átlagos városrészben lévő lakás négyzetmétere 360 ezer forint).

A vilaggazdasag.hu elemzése szerint  nem érdemes túl sokat gondolkodni a vásárláson, hiszen a piaci tendenciák nem utalnak arra, hogy jelentős változás állna be, így az árak csökkenése sem várható. Viszont nem érdemes figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy habár jelenleg magasak az árak, a megvásárolt lakás minimum megtartja az értékét, illetve nagy valószínűséggel csak tovább fog drágulni. Ezért a szakmabeliek úgy látják most még érdemes vásárolni, befektetni.

budapest-525857_1920.jpg

Ha nem akarsz Garaboncián innen, tenger-rengetegen túl ingatlant, akkor is van még opció!

Garabonc neve villámgyorsan híressé vált, méghozzá egy könnyűszerkezetes, háromszobás, medencés ingatlan által, amit mindössze 10 millióért árulnak a Zala megyei községben. Mindez nagyon szép, de a ház közelebb van Zágrábhoz, mint Budapesthez. Ha nem akarunk a fővárostól 200 kilométert utazni, Budapesten is találhatunk jó minőségű lakásokat, ha még 10 millió forintot rá tudunk szánni pluszban.

Megkérdeztük Nagy Dávidot, az elsősorban fővárosi ingatlanokra specializálódott Tower Ingatlan Kft. szakértőjét, arról, hogy mennyire nehéz manapság 20 millióért jó ingatlant találni Budapesten:

Abszolút van esély arra, hogy 20 millió alatt találjunk ingatlant ma Budapesten. Minél közelebb megyünk a belvároshoz - VI.,VII.,VIII. és IX. kerület - , annál inkább körülbelül 25-35 m2-es garzonlakásokat fogunk találni, amelyek részben felújítandóak lehetnek már, esetleg udvarra néző földszintiek, vagy 3. emeletit lift nélküliek. A belvárosban, ebből a keretből mindenképpen kompromisszumot kell kötnünk valamilyen téren. Ellenben a külsőbb kerületekben már nagyobb, akár 40-50 m2 körüli egy hálós lakásokat is találni, akár olyat is amit a közelmúltban újítottak fel. Ha mégsem találunk olyan lakást 20 millió forintért, ami megfelelne, akkor érdemes egyéb finanszírozási megoldásokat után is nézni (például Fundamenta, hitel, lakástakarék, stb.) - javasolja az ingatlanszakértő.

 

Felmerül a kérdés hol érdemes lakást venni a fővárosban: a belső kerületekben vagy a külvárosban?

A szakember szerint amiatt érdemesebb a belvárosban befektetni, mert ott jobban tartja az ingatlan az árát  és valószínűleg könnyebb is lesz majd később eladni. Jobban pörög a piac a belsőbb kerületekben, így ha netán arról lenne szó, könnyebb kiadni is egy ilyen lakást. 

Mire célszerű vásárlásnál odafigyelni?

Használt ingatlanok esetén is vizsgáljuk meg alaposan, hogy vannak-e vizesedésre mutató jelek. Erre utalhat, ha a ház alapja felől letöredezik a vakolat egy bizonyos magasságig, a lábazat és a fal elszíneződik. Ennek a hátterében az áll, hogy a területen megbúvó talajvíz áthatol az alapon, tehát elképzelhető, hogy komoly szigetelési hiányosság okozzák a gondot. Felsőbb szinteken ez a külső falról származó átázásra is figyelni kell.

Ha földszinti lakást vesz az ember, a vizesedés egy nehezen megoldható probléma, ezért jobb az ilyen lakásokat kerülni, mert visszatérő gondunk lesz vele. Általánosságban 20 millió forintért ne számítsunk teljesen felújított lakásra, ezért érdemes a lakás gépészetét ellenőrizni, ilyen például a villanyvezetékek, a vízvezetékek és a fűtés állapota, ugyanis egy esetleges csere/javítás/felújítás nagyobb költségekkel járhat - tanácsolja Nagy Dávid.

Pár ezer forintot igazán megér egy szakavatott szem

Ha komolyabban megtetszik egy lakás érdemes egy másik napszakban ellátogatni a környékre. Vannak olyan városrészek, amelyek este kevésbé forgalmasnak tűnnek, délutánonként vagy esténként viszont utcán, vagy éppenséggel a kiszemelt lakás ablaka alatt dübörög a csúcsforgalom. Hasznos lehet megnézetni szakértővel, építésszel vagy akár statikussal a szimpatikus ingatlant.

Pár ezer forintot igazán megér egy szakavatott szem, aki olyan visszáságokra is felhívhatja a figyelmünket, amelyeket mi laikusként nem látunk.Ha komolyabbra fordul a vásárlási szándékunk, mindenképp nézzük meg a lakás tulajdoni lapját. Ezt díj fejében bárki megteheti az illetékes földhivatalnál.Sokszor előfordult már, hogy ebből derült ki a rosszul megadott alapterület vagy például az ingatlanra bejegyzett haszonélvezet, jelzálog - írja az origo.hu.

Nézzük meg mit lehet találni az ingatlanos oldalakon:

19 900 000 forintért találtuk ezt a 43 négyzetméteres lakást a elég központi helyen, méghozzá a Podmaniczky és a Csengery utca sarkán a budapestingatlan.info kínáltában. A belső udvarra néző ingatlan a földszinten található egy klasszikus házban. A lakás két szobával, fürdőszobával, konyhával és majdnem a teljes alap területre kiterjedő galériával rendelkezik. 

A mybudapesthome.com 63 800 euróért kínálja ezt a József körúti aprócska,  30 nm-es (30 (23+7 nm galéria) lakást. Az épületben, melynek 1. emeletén helyezkedik el nincs liftje.

19.400.000 forintért hirdették meg ezt az Izabella utcai (6. kerület) fiatalosan felújított 28 + 7 m2 galériázott napos garzon lakást. A lakás  frenkventált helyen található: a WESTEND City Centertől 10 percre, a földalattitól 5 percre van innen. Felújítás során a nyílászárok, a teljes ajzat födém, burkolatok, vízvezetékek, és a lefolyók cseréje megtörtént. A lakás alatt lévő 20 m2 -es mosókonyha opcionálisan megvehető a társasháztól. Közvetlen lejáratott lehet létesíteni a lakásból. A lakás fűtése gázkonvektor, míg a hűtését mobil klíma szolgáltatja.

A tower-investment.com oldalon ez a 34 nm-s ingatlan két szobás, világos, galériás, Csengery utcai lakást 23 millió 900 000 forintért kínálják. A dizájnt minden helyiségben lakberendezők tervezték, így az egész lakás nagyon hangulatos, ablakai zöld kertre néznek, fűtése elektromos. Ez már több, mint 20 millió, de talán érdemes elgondolkodni, hogy megéri-e többet rászánni. A lakás egy liftes társasház első emeletén található.

Ha tetszett a poszt, meg is oszthatod ismerőseiddel! Nézz körül a blogon és látogass vissza újra! Hogy ne maradj le a legfrissebb cikkekről, iratkozz fel a blog.hu-s követésre!

Hasonló témában ajánljuk még:

TOP 5-BEN BUDAPEST MINT KREATÍV ÉS KULTURÁLIS EURÓPAI VÁROS 

Továbbra is Budapest a legolcsóbb főváros a régióban

Nem is nehéz itthon lakáshoz jutni...vagy mégis?

Tovább drágulnak a lakóingatlanok Magyarországon

Fővárosi luxusingatlanok a malomtól a kastélyig

A Budapestről készült fotók forrása: pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr4213397349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzAdam 2017.11.28. 12:25:05

Ezek közül egyik se, inkább külterület. Amúgy oké, hogy van 20 misid, de mennyid van havonta fenntartani?

commentes nikk 2017.11.28. 14:35:37

Roppant szomorú, hogy bő húszért csak ócska patkánylyukat, vagy jobb esetben rendbetett patkánylyukat lehet kapni. Most őszintén, aki nem egyedülálló huszonéves, az mi a lófaxot tud kezdeni egy ilyen 40 nm-es kapszulával? (Aki meg egyedülálló huszonéves, honnan a jó francból varázsol elő húszmillát?)

orient 2017.11.28. 15:35:51

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: ja jelenleg Bukaresttel van egy árszinvonalon ezen lakások ára, de igen igazad van, túl vannak árazva. Végül is lehetne őket afganisztáni, vagy moldáv m2 áron is eladni.

orient 2017.11.28. 15:37:21

@SzAdam: mit kell rajta fenntartani? A rezsi egy ilyen lakásnál max. 40ezer forint amiben már közös költség is benne van. Vagy a szocialista állam fizese a fogyasztásaidat? Az a rendszer elmúlt már, vagy most visszasírjuk?

orient 2017.11.28. 15:42:05

@commentes nikk: nem feltétlenül kell belvárosban lakni. A világ városaiban csak a jómóduak engethetik meg maguknak, hogy belvárosban vagy történelmi városrészben lakjanak. Ezek a lakások, Párizsban vagy Rómában milliókba kerülnének (nem forintban). Igen a realitás az hogy az átlag embereknek ki kell költöznie, Zuglóba, Újpestre vagy olyan kerületekbe ahol még olcsóbbak a lakások. A belváros egy lesajnált romhalmaz volt még pár éve és emberek fillérekért adták el a belvárosi lakásokat, hogy kiköltözzenek valahova külkerületbe mert ez volt a divat, most meg mindenki meg van lepődve, hogy ja ezek ennyit érnek. Sokan átkozzák magukat, hogy bagóért eladták a jó kis belvárosi lakásukat ami romos volt kivülről-belülről, aki meg megvette, ráköltött pár milliót a felújításra, kívül felújította a közösség vagy egy befektető és most ingatlan ér 3x annyit mint pár éve a külkerületi lakások meg közel sem emelkedtek ennyit azóta.

NincstelenWalter 2017.11.28. 15:52:47

@orient: Azert pl. a Balha kornyeke jo nagy otvar mocsok, en orulok hogy kikoltoztunk Ujpest egy kertvarosi reszebe, teljesen mas lakokornyezet.

orient 2017.11.28. 15:55:26

@NincstelenWalter: haha, igaz. De pont ezt mondták még a 6.-7. kerület nagy részéről is 5-6 éve. Várj pár évet és pislogni fogsz mikor a "mocskos" blaha környékén 1 millió lesz egy m2. (lsd. Corvin negyed ami évekkel ezelőtt még kb. Blahával volt egy árszínvonalon)

fénycsepp 2017.11.28. 18:05:58

szerintem jobb egy napos, emeleti lakas a belvárostól 20 percre, mint egy sötét, galeriazott lyuk a hatodik kerületben.

Megfigyelek (törölt) 2017.11.28. 19:15:58

@orient:
Pontosan !
Én 2013-ban vettem a "blahánál" egy garzont.Akkor egy lepukkant 3m körül,egy felújított 4-4.5m volt a házban és a környéken.
Most egy lepukkant 10,egy felújított 13-15 ugyanitt...és idén nyáron 3 lakás ment el csak a mi házunkban.

commentes nikk 2017.11.28. 20:46:40

@orient: igazából teljesen igazad van, csak szörnyülködök. Mi a párommal idén év elején költöztünk ki a belvárosi bérleményünkből agglomerációba (fél óra Bp vonattal, napközben 25 percenként jár, a külső kerületeknél jobb a közlekedése), kétszintes, normál állapotú, kívülről kifejezetten szép, átlagos méretű kerttel rendelkező házat vettünk 17-ért, szóval a belváros részemről kinyalhatja :)))))

orient 2017.11.28. 20:53:48

@commentes nikk: persze kinek ki a fontos. Értelmetlen sokat fizetni belvárosért ha valakinek ez nem fontos. Ha valakinek meg igen és van rá ígénye, hogy minden egy köpésre van és ezért hajlandó fizetni szintén érthető.

commentes nikk 2017.11.28. 21:13:19

@orient: én lehúztam nyolc évet a sűrűjében, a Király utca elején bérleményben, szóval nekem megvolt a belvárosi fíling, elég is volt belőle :) Tíz éve még szívesen vettem volna arrafele lakást (nem az ár, a hely miatt), ma már semmiképpen sem.

Nancsibacsi 2017.11.29. 08:35:06

Ezek mind nagyon sz.rul néznek ki. Földszintiek, meg kis lyukak - ezek családnak teljesen alkalmatlanok.
A másik hogy én pl. laktam a várban, a Ruszwurm fölött, de soha többé belváros. Egyszerűen élhetetlen bulinegyed lett belőle (már akkor is az volt, 15 éve) - az nekem nem pálya, hogy nem tudom kinyitni éjszakára az ablakot, mert 2-kor arra ébredek, hogy a turista hányja lefelé éppen a ház kapuját.
Ugyanennyiért lehet kapni panelprogramos 1+2 fél, de akár 3 szobást is (lepukkantat), ami 15-25 percre van tömegközeledéssel mondjuk a Műegyetemtől vagy a Deák tértől. És 1000x élhetőbb környék, mint a belváros.

skeewiff 2017.11.29. 08:57:23

Ámbár nem tudtam, hogy Budapest mindössze ennyi kerületből áll, de legyen, a net mindent elbír.

accountant050915 2017.11.29. 10:08:08

@orient: aha, szóval reálisan vannak árazva a pesti lakások, hát persze. A nettó átlagbér Magyarországon kb nettó 200,000. Legyen Pest miatt felár 25% - nettó 250. Ha valaki jól keres, legyen mondjuk a fizuja nettó 500. 30 milliós lakásra le kell tenned 20% foglalót, 6 millió forint. Ha félreteszel mondjuk havi 200-t (fizu 40%-a!!!), akkor összejön a foglaló két és fél év alatt, hogy utána felvehess még 24 milla hitelt (és akkor még vagyonszerzési illetéket, jogi díjakat stb. nem számoltam bele), amit ha fizetsz 25 évig, akkor lesz a havi törlesztőd mondjuk 160,000. Ja, és ez feltételezi azt is ,hogy 1) nem megy fel 2 év alatt a lakás ára 2) találsz 30 milláért egy normális lakást nem is belvárosban, de legalább mondjuk egy 13 / 14 kerületnek nem a legprolibb részén, amire nem kell rákölteni plusz 3-4 millát, hogy lakható legyen.

És ez az országos átlag 2 és félszeresét kereső ember. Nem a keményen dolgozó kispolgár, de az persze, tolja napi 16 órában a 2-3 műszakokat, és utána még utazzon 2*1.5 órákat az agglomerációba, mert hát "nem kell belülre költözni kérem, kereslet-kínálat".

Félre értés ne essék, keményvonalas kapitalista vagyok, multinál dolgozok középvezetőként, jól megy stb. Viszont ami a lakáspiacon történt az elmúlt 4 évben azt össztársadalmi szempontból nézve kurva igazságtalannak tartom, még úgy is, hogy sikerült 2014 augusztusában beszállni a mostani lakásunkba, tehát kb. amikor kezdődött a trendforduló, Soros / Matolcsy György nem időzítette volna jobban a vásárlást :)

orient 2017.11.29. 10:27:44

@accountant050915: Ha kapitalista vagy akkor sajnos tudnod kell ez ezzel jár. Miért van szerinted, hogy a "fejlett" sokkal gazdagabb országokban az albérlet aránya jóval magasabb? Hát pont azért mert a világ fejletebb részén a saját ingatlan marha nagy kiváltság ám. Ha valaki nem örököl egyett a nagyszülőktől vagy mástúl akkor ott még esélye sincs lakást szerezni.
Hiába keres egy osztrák mondjuk 1500-1800 EURt nettóban ha a lakások 200,000 Euronál kezdődnek! Ez járt a kapitalizmussal. Ott is bécsben egy albérlet mondjuk lazán 900-1000 eur ha nem valami lepukkant környéken akarsz lakni egy lerobbant kislakásban, ami a fizetés több mint fele ugye. Itthon is ha valaki az átlagbért keresi ahogy mondtad 200,000(budapesten egyébként jóval magasabb kb. 250-260,000) akkor kb feléből vagy kicsit többől tud bérelni már 120-150,000 ft-ért. Ki van ez találva, nincsenek hatósági árak, hanem egyszerűen a piac belövi az árakat mindenhol és a kereslet-kínálat. Mellesleg itthon nő is átlagbér ami remélhetőleg emelkedik még jövőre és albérletárak már eléggé tetőztek az utóbbi 1-2 évben, tehát további emelkedés ott nem várható. Ne rám haragudj mert leírom a valóságot, de ez van és ez a realitás a világnak ezen a felén. Hozhattam volna példát Pozsonyból is ahol az átlagbér mondjuk valamennyive magasabb mint Pesten, de az ingatlan és albérletárak lassan bécset közelítik. Akkor az igazságos? Piaci viszonylatokat nézve a budapesti ingatlanok még mindig áron aluliak bérhez és a gazdasághoz képest, ez az igazság. Hogy sokan nem engedhetik meg maguknak ezeket az árakat ez más történet. Átlag buszvezető svéd sem engedheti meg magának nagyon, hogy lakást vegyen egykönnyen mondjuk. Londonban angol kollégám szülői segtséggel vett lakást, plussz saját sprolt pénzzel, és hitelt fizethet élete végéig, úgy hogy fizetésének jelentős része oda megy, magyarul munkanélküliként eléggé nagy bajban lenne a hitellel, pedig irodában dolgozik ő is vezető beosztásban. Nincs ez máshogy máshol sem...

orient 2017.11.29. 10:42:50

@accountant050915: ez egy elég sarkalatos példa volt:
"Ha valaki jól keres, legyen mondjuk a fizuja nettó 500. 30 milliós lakásra le kell tenned 20% foglalót, 6 millió forint. Ha félreteszel mondjuk havi 200-t (fizu 40%-a!!!), akkor összejön a foglaló két és fél év alatt, hogy utána felvehess még 24 milla hitelt (és akkor még vagyonszerzési illetéket, jogi díjakat stb. nem számoltam bele), amit ha fizetsz 25 évig, akkor lesz a havi törlesztőd mondjuk 160,000."

1. Mondjuk átlagbér nem 500,000 igaz de gondolom ha család vesz lakást akkor nem csak egy kereset van. 500-600 nettó simán összejön 2 keresetből mondjuk, nem kell marhára átlagon felül keresni Budapesten ehhez. Havi 200-at félretesz igen még albérletben is lehettséges. Foglaló az 10%, életemben nem láttam még 20% foglalót sehol pedig, láttam már pár ingatlanüzletet az életemben. Olyat is láttam ahol 1% volt a foglaló mondjuk. De mindegy, alaptőkének lakáshoz min. 30-40% kéne legyen különben rohadt nagy lesz a törlesztő. Ezt össze kell spórolni vagy szülőktől kapni valamennyi segítséget ha lehet. 30 millióért azért már elég jó ingatlanokat lehet ám kapni, azért ne túlózzunk. Lehet nem a Belgrád rakparton a budai várra kilátással, de 30 milláért találok neked lakást szinte bárhol pesten, ez 100 ezer EUR alatt van még mindig, próbáld meg ezt a mókát mondjuk bárhol máshol Európában. Ja Bukarestben meg Szófiában talán van ennyiért még lakás.

accountant050915 2017.11.29. 11:07:24

@orient: önerő akart lenni, nem foglaló :) Amúgy nem haragszom, ne érts félre, csak elmondtam a véleményemet a lakásárak alakulásáról az elmúlt 3-4 évben itthon, de főleg Pesten. A kereslet-kínálat érveléseket azért nem tartom 100%ban helyesnek, mert az ingatlan, mint olyan létszükséglet, hiszen valahol kell laknia az embernek. Nem azt mondom, hogy mindenkinek járjon lakás kilátással a Várra / Vörösmarty térre / Budai hegyekre stb. De amikor az árak amiatt mennek fel, mert éppen kitör az aribnb láz, meg hasonlók, és ezzel mennek az árak a kevésbé frekventált részeken is, de nagyon, az az én világomban igazságtalan társadalmi szempontból nézve.

Lehet hozni nyugati példákat, hogy ott mennyivel rosszabb, de ott meg az albérletpiac helyzete sokkal jobb. Itthon nem szívesen mennék gyerekkel albérletbe. Mellesleg, az hogy ott rossz a helyzet, az nem jelenti azt, hogy követendő példa lenne. Az ingatlanárakat a kereslet határozza meg, persze, de más az a kereslet, ami arról szól, hogy veszek magamnak egy lakást, mert laknom kell valahol a családommal, és más az, amikor valaki megveszi a hatodik belvárosi lakását, mert jól hoz az airbnb (mint látod, nem vagyok egy nagy airbnb rajongó, legalábbis annak a formájának amivé vált az elmúlt pár évben :) ).

Amúgy jól gondolom, hogy ingatlannal foglalkozol? Mert akkor megértem az érvelést maximálisan :) Másik tippem az volt, hogy sikerült anno végtörlesztés / 2013-14-es mélypont környékén beszállni pár 30-40 nm-s kecóba a belvárosban / közel hozzá, amik azóta visszahozták az árukat & duplázódtak értékben.

orient 2017.11.29. 11:30:55

@accountant050915: nem ingatlannal foglalkozom :)))
Csak adtam el pár lakást és vettem is saját célra mikor kisebből mentünk nagyobba, környéket váltottunk, szülőktől költözés...etc. SOk rokonnak és ismerősnek is segítettem ingatlanvásárlásban a környzetemben, de nem vagyok ingatlanos szerencsére.

Az AIrbnb-re hivatkozva: valóban eléggé felvitte az árakat, de az inkább csak a belvárosban és annak is nem minden részén. Azért van még 6-7. kerületben jó pár hely ami még alulárzott (pl. Pdmaniczky utca) mert ronda meg zajos, de belváros akkor is. Én ha most vennék valszeg kimennék Zuglóba, Újpestre, Angyalföld egyes megfizethető részeire esetleg.

Igazságtalanság megvan sajnos mindenhol nemcsak itt. Hozhatnék megint példát ausztriából barát, 20+ éve informatikus és nem telt saját lakásra pedig átlag feletti a bére, nem pizzafutár. Albérlet mindenhol magas szintén, és bár albérletárak elszálltak, de meg is álltak. Remélhetőleg az nem megy fel már nagyon, mert jövedelmek emelkednek és így már kifizethető. Mostaninál nagyobb albérletárak nem indokoltak az átlagbérhez viszonyítva itt meg kéne álljon ameddig mondjuk tényleg nem lesz jelentős nyugati szinthez közelítő bér az országban.

accountant050915 2017.11.29. 12:23:10

@orient: Legyen így (amit az albérletárakról mondtál) :)

2017.11.29. 13:42:45

Van egyszerű mutató ...

Hány évi átlagbér kell egy átlagos lakás árára?

Nos, jelenleg Magyarországon úgy 6-7 évnyi.
Ami két dolgot jelez.
- mi vagyunk az egyik legkönnyebben lakáshoz jutó hely
- jelenleg ez kevesebb év, mint az utóbbi 30 évben volt

Azaz nálunk könnyű és olcsó lakáshoz jutni, egyelőre.

----

Más kérdés, hogy
sok olyan ember akar lakást szerezni,
aki MÉG az átlagbért sem keresi meg.

Ami neki ezt kb. lehetetlenné is teszi.

MUSZÁJ!!! megkeresnie legalább az átlagbért, ha átlagos lakást akar.
Mert az átlagos lakásár is az átlagos bérhez igazodik...

orient 2017.11.29. 13:58:21

@accountant050915: úgy legyen. Ahogy írtam is ingatlan árak még nincsenek elszállva, albérletárak viszont igen. Idén ha minden igaz volt 13% bérnövekedés és albérletárak nem emelkedtek igazán. Ha jövőre is lesz ekkora bérnövekedés és maradnak az albérletárak akkor azt mondom kb. piaci áron van. Ha átlagbérek 300ezer felő mennének akkor lehetne esetleg megint emelkedés, de ettől messze vagyunk szerintem. Gazdaság szempontjából pedig simán 300ezer felett kéne legyen az átlag nettó már országos szinten is.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2017.11.29. 14:30:42

Szerintem az albérletárak sincsenek elszállva. A cikkhez belinkelt lakásokat hosszú távra mennyiért lehet kiadni? 100 000, 120 000? Nem biztos, hogy jó ötlet felvenni egy óriási hitelt azért, hogy valaki kinyögje egy ilyen lakás árát, ami egyébként max fiatal egyedülállóként vonzó választás. Persze ha valakinek ott cincog a 20 milla a zsebében, és valahova akarja tenni, akkor egy ilyen jól kiadható lakás még mindig lehet jó választás. Szóval ezek igazából befektetői lakások, magának az ember ilyet nem vesz.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2017.11.29. 14:33:12

Én mostanában nézegetek pont ilyen célból lakásokat, és nagyon kevés olyan van, amit meg szeretnék venni. Nem számítok arra, hogy majd az árak visszamennek a 2014-es szintre, de azt is nehéz elhinni, hogy a piacon lévő túlárazott romokat tényleg megveszi valaki. Ez nem a linkelt lakások kritikája, mert ezek még a kínálat jobbik részéből lettek válogatva.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2017.11.29. 14:37:05

A bérleti díjaknál szerintem nem szabad lebecsülni a bérlés rugalmassági előnyét, ami egy racionális bérlőnél több tízezer forintot is megérhet havonta. A bérlésnél én nem a bérleti díjak szintjét látom a problémának, hanem a professzionalitás teljes hiányát, illetve a feketézés azon hátrányát, hogy nem lehet bejelentkezni a lakásokba. Emiatt egy családos embernek ez gyakorlatilag nem opció,

2017.11.29. 15:21:40

@orient:

A lakás bérlés normál árszintje úgy ~7%/év körül van.

Manapság 1 m2 "átlagos" már lakható lakás mondjuk 350 eFt/m2
Azaz a 60-65 m2 lakás ~20-23 millióFt...

A bérlése akkor 350x0,07/12=~2000 Ft/m2 körül alakul.
A 60-65 m2-es lakás tehát ~120-13 eFt/hó bérleti díjért reális.

2017.11.29. 15:26:05

@orient:

"300ezer felett kéne legyen az átlag nettó már országos szinten is."

Jó lenne...

Azonban az ország nagy részén még 400-450 eFt/hó családi jövedelemből egész jól lehet élni.

Ami éppen a 2x200 nettó + családipótlék szintje...

Nem véletlenül annyi az átlag, amennyi.
Hanem a tömegek által eltűrt életnívó szintje szabja meg.

orient 2017.11.29. 15:41:36

@tamarisk: pontosan. egy lakas amit emlitesz 20-25 millio korul mondjuk siman elkernek 150,000-t berleti dijkent, de akar tobbet is ha jo helyen van. Ezert irtam, hogy lakasarak meg mehetnek fel, berleti araknak mar nem kene. Ha lenne egy nagyobb bernovekedes es lakasarnovekedes (20%) akkor talan, egyebkent nincs letjogosultsaga.

SzAdam 2017.12.01. 13:47:42

@orient: 40 ezerből a 3 szintes 3 lakásos családi házat kifűtöm, ezeknél a lakásoknál szigetelés hiánya, régi nyílászárók és a belmagasság miatt magas a rezsi (ne panelhoz hasonlítsd). A komcsizást meg tartsd meg magadnak!

orient 2017.12.01. 14:09:23

@SzAdam: belvarosi lakasban lakom, 4m belmagassaggal, raadasul nem is kismeretu. Siman kifutom 20 ezer alatt havonta. 50 max a rezsim de abban mar internet meg TV es minden mas is benne van. A regi szazeves berhazak szigetelese a legjobb pont 1-1,5m teglafalak vannak amit mar shol sem epitenek be az uj lakasokba. Egyedul nyilaszarokat kell cserelni. Meg mindig nem tudom mirol beszelsz, mint magas fenntartasi koltseg. Eletemben nem laktam panelban, de pont a panelban rohadt magas a futes szamla a kozponti futes miatt. Latom tudod mirol beszelsz. Szolj olyan dologhoz hozza amihez valamennyit konyitasz is. Szep napot.

SzAdam 2017.12.04. 12:40:58

@orient: "1-1,5m teglafalak vannak" Ja, ez a szinonimája az AA+ energiaosztálynak :P

Látom nem vagy a helyzet magaslatán szövegértésben sem, talán olvass inkább mielőtt írsz:
www.portfolio.hu/ingatlan/lakas/lesujto-eredmenyt-hozott-a-lakasok-energiahatekonysagi-vizsgalata.243859.html

orient 2017.12.04. 13:32:23

@SzAdam: bocsánat igazad van mindenben. A cikk amit küldtél előfizetői tartalom, nem nyitja meg.
Az én lakásom tudom ZZ-. A lényeg, hogy a főtésszámlám alacsony és lazán kifűtöm a lakást egy átlagos cirkóval, olcsón. Mondjuk nem tudom mit kéne marhára szigetelni emikor szimplán tömör téglafalak vannak, új nyílászárókkal. OK, nem egy passzívház, de mondjuk azért nem is az átlag lakás sehol sem a világon, még nálunk sokkal fejlettebb országokban sem. Időm jelentős részében szerencsére külföldön élek, és elárulom itt is a nagy fejlett nyugaton jóval többet kell fűtsek egy normál belmagasságú új lakásban.

Itt átlag ingatlanokról beszélünk amit az emberek 90% vesz magának. Mert ugye te azt hoztad fel győzze valaki kifűteni ezeket. Hát vagy ezt fűti ki vagy az újépítésűt amit még ennél is szarabb szigetelésekkel és olcsóbb anyagokkal építenek, vagy egy '50-'90-es években épült lakást ami szintén nem hiszem sokkal jobb lenne. Erre felhozol valami házat ahol tökéletes top minőségű anyagokat használnak, perfekt szigeteléssel és az mennyivel jobb..persze, ez a lakások 1%-a, a cikk nem erről szól, hanem belvárosi lakásokról. Ezek a lakások az átlag lakáspiacon egy nyílászáró cserével semmivel sem kevésbé hatékonyak mint a többi lakás a piacon. Ez olyan mintha bemennél egy átlag autósblogba fikázni egy VW-t mert te Ferrarival jársz, ja igen egy kategória a kettő.

SzAdam 2017.12.07. 22:29:47

@orient: Már nem a cikkről beszéltünk, hanem arra reagáltam, hogy "A regi szazeves berhazak szigetelese a legjobb pont", de értékelem, hogy normálisabb stílusban is tudsz írni.

"nem tudom mit kéne marhára szigetelni emikor szimplán tömör téglafalak vannak" - A tömeg tárolja a hőt és rengeteg energia mire felveszi azt, de nagyobb gond, hogy le is adja a környezetnek a nagy felületén ha nincs rendesen szigetelve.

Itt van összehasonlítás falak hőátadási tényezőire, érdekes:
koos.hu/2006/10/10/falak-hoatbocsatasi-u-ertekei/

60cm vtg kőfal + 6cm höszig vakolat U= 1,00 míg egy gagyi konténeriroda 5cm-es szendvicspanelből U= 0,5 pl.
süti beállítások módosítása