Vajon hogy áll az irodapiac szénája a vírus második hulláma alatt? Milyen nagyszabású projektek születtek meg az utóbbi időben? Kedvező-e a piac a bérlők számára és merre induljon, aki az ideális helyet keresi? Ezekre a kérdésekre keressük most a választ.
Úgy tűnik, hogy a lakóingatlanok piacára jelenleg jellemző megtorpanás nem mutatkozik az irodapiacon, a kínálat ezen a téren folyamatosan bővül. Az év első kilenc hónapja során átadott irodák mennyisége négyszerese az egy évvel korábbi mennyiségnek amint az a Világgazdaság elemzéséből kiderült. Ezzel valamelyest ellentétes tendenciát mutatnak az irodai bérlethosszabítások, melyek közel 80 százalékkal estek vissza. Mindezek következtében az üresen álló irodák száma jelentősen megugrott, 8,1 százalékuk áll most kihasználatlanul, mindez azonban, míg 10 százalék alatt van, nem veszélyezteti a piac stabilitását. Kirajzolódni látszik egy óvatosabb szemlélet is az irodabérlők részéről, mivel a cégvezetők számára most a költségek alacsonyan tartása és a szokásos üzletmenet fenntartása a legfontosabb. Szakértők szerint az év elején a keresleti piac most könnyen lehet, hogy a bérlőknek kedvező, kínálati piacba fog átfordulni, így érdemes lehet most cselekedni, ha irodabérlésen gondolkodunk: nőhetnek a bérlői kedvezmények és bizonyos területeken a bérleti díjak is csökkenhetnek, ami a piac szétválását eredményezheti.
Új helyzetek - új igények
Míg a járvány első hullámára lassan reagált a piac (zajlottak a korábban indított fejlesztések, az eltervezett avatásokat megtartották, igaz voltak visszamondások és csökkenések, de a már megkötött szerződések szerint be is költöztek a bérlők), a második hullám idejére egyértelművé vált, hogy a komoly változásokat ezen a területen sem lehet elkerülni. Új megoldásokra van igény a csapatépítés terén, hiszen sok cég amennyire lehet átáll az otthoni munkára és csak bizonyos időközönként lesz szükségük olyan közös irodai térre találkozási pontnak, ahol alkalmanként meetingeket tudnak tartani.
Rövid és középtávon a home office lesz a bevett megoldás, de hosszútávon szükség lesz az irodákra, mint találkozóhelyre és inspirációs közegre. Az irodákat a jövőben sem felejthetjük el, kelleni fognak, mint a kreatív kollaboráció székhelye. Kevesebb lesz a hagyományos, íróasztaloknak fenntartott hely, és megjelennek majd az alternatív, de munkára ugyanúgy alkalmas terek. Bár sok munkavállaló szereti a home office-t, nem lehet arra számítani, hogy örökre ott maradnak majd, ám értékelik, ha van választási lehetőség. Az új szükségletek, szabályok, rendszerek megjelenése következtében az irodapiac inkább átrendeződik, mintsem csökken. A legfontosabb, hosszú távon is megmaradó hatás eredményeként a cégek újragondolják irodaigényüket, felülvizsgálják valóban mekkora területre is van szükségük, hiszen a kollégák egy része valószínűleg a vírushelyzet elmúltával is home office-ban marad majd. Jelenleg több vállalkozás alkalmazza a munkavállalók váltott hetekben való berendelését, amivel felére csökkenthető a helyigény és az egyszerre egy térben tartózkodó kollégák száma is, ezzel minimalizálva a fertőzésveszélyt.
Képek forrása: ujiroda.hu
Még sincs megállás a beruházások terén
Az irodapiac megállíthatatlanságát mutatja, hogy a British Telecom közel kétezer budapesti dolgozójával 2022 elején veheti majd birtokba új irodáját a budai oldalon megvalósult Budapest ONE campus irodaépületében. 2019-ben az év ingatlanfejlesztése címet kiérdemlő Budapest ONE Business Park a Kelenföldi pályaudvar mellett található és nem csak a BT dolgozóinak ad majd helyet, hanem a Vodafone új főhadiszállása is lesz, mivel 2019-ben felvásárolta a UPC-t és ide költözteti majd minden munkavállalóját budapesti székhelyeiről.
Egy másik figyelemre méltó beruházás az egykori Wolfner bőrgyár irodaházzá alakítása egy kétmilliárd forintos beruházás keretében. A teljes egészében magyar befektetők által megvalósított projektet az év végén adják majd át és elmondható, hogy az utóbbi idők egyik legkiemelkedőbb építkezése az irodapiacon, hiszen nem csak egy új irodaépületet teremt, hanem egy történelmi gyárépületet is konzervál, ami a 20. század elején a magyar bőrtermelés 40 százalékát adta. A megvalósítás során az építtetők különös figyelmet fordítanak az épület korhű jellegének megtartására, ami szerencsére a mai igényeket is jól kiszolgálja: a tágas belső terek és a háromméteres belmagasság modern közeget teremt, a téglapárkányok és a boltíves ablakok pedig nosztalgikus, századfordulós hangulatot.
Nem a Wolfner bőrgyár az egyetlen irodává alakított régi ipari épület Budapesten. Úgy tűnik, hogy ezeknek az elfeledett, de időtálló épületeknek az újrahasznosítása különös népszerűségnek örvend a fejlesztők körében. Hasonló projektre példaként említhető még a Rákóczi hídtól nem messze található Borjúvásárcsarnok, a Váci úti Ampullagyár és az óbudai Magyar Királyi Dohánygyár épülete is.
Váratlan helyzetben megoldás a szolgáltatott iroda
Képek forrása: szolgaltatottirodak.hu
A kérdés azonban, ami mindenkit foglalkoztat nem kikerülhető: vajon megéri-e a jelenlegi bizonytalan helyzetben irodát bérelni? Amint már említettük, ahogyan a cégek egyre több tapasztalatot szereztek a pandémia által előállít új környezetben, egyre többen ismerik fel, hogy a home office és irodai munkavégzés összeegyeztetése lehet a jövő. Az irodai működés átgondolásával, a munkavégzés és az irodaterek kialakításával nemcsak a munkavállalók biztonsága teremthető meg, hanem csökkenthető a bérbe vett irodaterület mérete is. Azoknak, akik rugalmas megoldásra vágynak, mindenképp megfontolandó opció a szolgáltatott iroda lehetősége, mivel felszereltek és azonnal költözhetők, így nem sok feladat marad arra, aki ideális helyet keres munkavégzés céljából. Segítenek a professzionális vállalkozást-támogató szolgáltatások is, legyen az akár informatikai vagy takarítási. Praktikus azért is, mivel annyi helyiséget bérelünk, amennyire épp szükségünk van, bármikor bővíthetünk, ha esetleg több helyre, vagy egy adott alkalommal extra konferenciateremre lenne szükségünk. Jó opció lehet azoknak, akik váratlanul kisebb helyre kényszerülnek, de azoknak is, akiknek átmenetileg kell megoldaniuk munkavállalóik elhelyezését, mivel kedvező feltételek mellett lehet szerződést kötni, hosszú elköteleződés nélkül, emiatt jóval kevésbé kockázatos és költséghatékonyabb, mint más megoldások.
Nem kell attól tartani, hogy az iroda, mint a cég vagy a vállalat központja a járvány hatására meg fog szűnni, hiszen továbbra is a vállalati identitás fontos eleme marad, de az új típusú irodákban már sok helyen egyfajta hibrid rendszert fognak kialakítani, ahol elfogadott lehet a heti néhány nap otthoni munkavégzés. Az is elképzelhető, hogy sok új irodaközpontban a felsővezetők kivételével a teljes operáció dedikált munkaállomások nélkül működik majd, illetve, a szolgáltatott irodák előretörésére is lehet számítani.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal, látogass vissza újra, és olvasd el korábbi posztjainkat is!