Milyen irodákban dolgozunk a járvány után?
2021. február 05. írta: ingatlanos blogger

Milyen irodákban dolgozunk a járvány után?

Vajon örökre búcsút intünk a hagyományos irodai munkának, vagy a helyzet csupán átalakul? Ha igen, hogyan? Mutatjuk, mik a legfrissebb hírek az irodapiacon.

iroda_no_eloterben.jpg

Visszatérünk-e az irodába vagy marad a home office?

Lerántjuk a leplet a nagy kérdésről: az biztos, hogy a munkavállalók előbb-utóbb - főként ha a koronavírus elleni oltást is megkapják - vissza fognak térni az irodákba. Az otthoni munkavégzés bevezetésének sokan örültek, úgy tekintettek rá, mint olyan, már ismert jelenségre, ami csak néhány szerencsésnek járt és a lezárásokkal fokozatosan irodai dolgozóknak a tömegei számára is elérhetővé vált. Tavasszal a versenyszféra résztvevőinek gördülékenyen sikerült átállniuk az online működésre és ez a szisztéma túlnyomó részt bevált, nem jelent problémát, azonban amikor (feltehetően hamarosan) a cégek elkezdenek visszaállni a hagyományos munkavégzésre, az, aki továbbra foggal-körömmel megpróbálja a virtuális munkát fenntartani, és nem hajlandó az offline környezetbe visszatérni, könnyen lemaradhat és hátrányt szenvedhet. Bár az online munkavégzés a kényszermegoldás miatt működőképes, Vannak  olyan területek egy cég életében, ami online vagy nem megoldható vagy kevésbé hatékony, ilyen a közösségépítés, illetve, bizonyos ágazatokban az ügyfelekkel történő kommunikáció és még sorolhatnánk. Kétségtelen, hogy egy cég élete az irodában zajlik, ezért is sokakban felmerült az a kérdés is, hogy hosszútávon az elszigetelt otthoni munka milyen hatással van a munkavállaló és a közösség egészségére. Kutatások szerint az egészséges mértékű otthoni munkavégzés heti 2-3 napban maximalizálható.

Milyen hibrid megoldások következhetnek?

home_office.jpgAz otthoni munkavégzés kétség kívül a pandémia egyik pozitív hozadéka. Azok is, akik eddig még idegenkedtek tőle, belátták: online is el lehet a munkát végezni. Éppen ezért a home office továbbra sem tűnik el, de nem lesz kizárólagos ugyanis várható, hogy lassanként elterjed a rugalmas munkavégzési rend az irodákban. Az optimális és biztonságos munkakörnyezet biztosítása miatt a munkáltatók arra is ügyelnek majd, hogy az ültetés ne legyen túl sűrű. A Profession.hu reprezentatív felmérése szerint a magyar dolgozóknak különösen fontos a kommunikáció munkatársaikkal és feletteseikkel egyaránt. A munkavállalóknak fontos, hogy változatos kommunikációs lehetőségek álljanak rendelkezésükre, a munkaadók számára azonban fontosabb a személyes találkozás lehetősége. Több kutatás szerint is a dolgozók megkedvelték az otthoni munkavégzést, ugyanakkor az irodában is sokuk szeretne heti pár napot tölteni, legtöbben pedig pénteken mindenképp otthon maradnának. Ez viszont megnehezíti a fixen bérelt irodahelyek tervezését. A jövő munkahelyeinek fő tulajdonsága a rugalmasság, mivel különösen a fiataloknál sokat nyom a latba ez a szempont. Mindenkinek meg kell találnia azt a megoldást, ami az adott cég és munkavállalói számára a lehető legjobban működik.

Hol várnak ránk a legújabb irodák?

A budapesti irodák piaca egyértelműen továbbra is a belvárosban és a fő közlekedési csomópontoknál virágzik majd. Becslések szerint 2022-re 250 ezer négyzetméternyi új iroda épülhet, főleg Dél-Budapesten, a Duna mindkét oldalán. Bár a vidéki irodák világa teljesen máshogy működik, ott is zajlik az élet, nagy lendülettel folynak a fejlesztések is, hála a szolgáltatóipar kibontakozásának. Élen jár Debrecen, Szeged és Pécs. A tavalyi év nagy budapesti költözései után, idén sem áll meg a terjeszkedés: a Henkel várhatóan még 2021-ben átköltözik a Millenium Gardens-be (szintén a város déli részén található), ahol az összesen bérelhető 37 ezer négyzetméternyi irodából a nagyvállalat mintegy másfél szintet fog elfoglalni. 2020-ban került átadásra Dél-Budán a BudaPart Gate és a Budapest One - mindkét esetben rendkívül nagyszabású, 18 ezer és 27 ezer négyzetméteres fejlesztésről beszélhetünk. Továbbra is meghatározó helyszín marad a Váci úti irodafolyosó, ahol az Agora Tower, a Váci Greens és az Agora Hub is tavaly nyitotta meg kapuit, hasonló, 25 és 35 ezer négyzetméter közötti gigászi méretekkel.

Mi az anti-office és miért fontos?

Az irodatervezés legújabb irányvonalai az utóbbi évtizedekben elhozták a tágas nyílt tereket, a kicsi, zárt fülkék helyett. A nyitott terek igényesebben alakíthatóak és ösztönzően hatnak a kreatív gondolkodásra, munkavégzésre is. Könnyen lehet azonban, hogy mindez megváltozik az elmúlt egy év eseményei után, hiszen a nagyobb, nyílt terekben, ahol mindenki együtt tölti az időt, már inkább a veszélyt látjuk, ez pedig komoly kihívást jelent az irodaterek tervezőinek, mivel a munkavállalók igénye emellett a társas munkavégzésre továbbra is valós, sőt a hosszú hónapos otthonlét miatt sokakban fel is erősödik.

covid_iroda.jpgHogyan lehet a munkavállalók  jóllétére ügyelni,  ugyanakkor meghagyni a közös tereket? - merül fel jogosan a kérdés sokakban.

Azt prognosztizálják a tervezők, hogy nagyobb szerepet kapnak majd az olyan high-tech berendezések, mint az érintésmentes csapok és ajtók, légtisztító berendezések és jól tisztítható felületek. Ez utóbbiakat azonban úgy kell meghonosítani, hogy az ne eredményezzen rideg, steril, fehér környezetet, hanem megmaradhasson az irodák otthonos légköre, ami az anti-office lényege. Egy elképzelhető eszköz lehet még ehhez az ülőhelyek ritkítása, sőt, akár az asztalok teljes beszüntetése is. Helyettük helyet kaphatnak olyan, bemutatóterem-szerűen elrendezett bútorok, ahova a dolgozók egy adott napon letelepedhetnek, személyes holmijukat pedig saját szekrényükben tarthatják majd. Ez az elgondolás megkönnyíti majd a takarítást a nap végén, hiszen eltűnnek a saját asztalok, amiken ki tudja mi van, ki tudja mióta, a nap végén minden személyes tárgy visszakerül a szekrénybe.

Rugalmas megoldásokat keresnek a kisebb cégek

Várható, hogy több cég életében elérkezhet az a pont, amikor el kell dönteni jobban megéri-e egy nagy iroda helyett más opciót választani, például lakásirodába vagy szolgáltatott irodába költözni. Mindegyik lehetőségnek megvannak az előnyei és hátrányai, tény ugyanis, hogy nehéz olyan nagy irodaházat találni, ahol lehet csupán pár szobát egy kisebb vállalkozás részére bérelni. Ezeknek az igényeknek a kiszolgálására jöttek létre a szolgáltatott irodaközpontok, ahol rugalmasan megoldható minden felmerülő igény és alkalmazkodik a jelenlegi instabil helyzethez. Nem csak a szerződés sokkal flexibilisebb, hanem az is, amit nyújtanak. Elérhető informatikai és takarítási szolgáltatás, amivel komoly terhet vesznek le a bérlőkről és igény szerint egy-egy napra plusz szoba vagy tárgyaló is bérelhető, ha épp úgy hozza a szükség. Kevésbé kockázatos és költséghatékony, ezért jó megoldás lehet akár kisebb cégről beszélünk, akár olyan vállalkozásról, ahol váratlanul lecsökkent vagy ingadozik a dolgozók száma.

Képek forrása: szolgaltatottirodak.hu

Továbbra is jó befektetés az iroda?

Az irodapiac kihasználatlansága csak nem egy évig folyamatosan emelkedett, amire 2008 óta nem volt példa. A bérlők nem mertek lépni a bizonytalan helyzetben, a keresleti oldal szereplői várták a megfelelő pillanatot, a már folyamatban levő projektek folyamatos átadása miatt pedig nőtt a kínálat. Az idei év végén a budapesti irodaállomány 8,1 százaléka állt üresen, ám ez még mindig nem nevezhető vészesnek. A budapesti ingatlanok hozama továbbra is 6-8 százalék, ami még mindig nagyon kedvező azoknak, akik befektetési lehetőséget keresnek. A befektetési volumen felét az irodák adják, ezzel ez a legkeresettebb eszköz. Ez feltehetően a jövőben is így marad, állítja a portfolio.hu, sőt, akár újra emelkedésnek is indulhat, ha a korlátozások megszűnnek és a következő években még rekordok is megdőlhetnek.

Egyértelmű, hogy a világjárvány paradigmaváltást hoz el az irodák életében. A felmerülő kihívásokra adott válaszok biztos, hogy izgalmas, új lehetőségeket is jelentenek majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr8416406928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nancsibacsi 2021.02.06. 21:41:23

Rövid távon azért nem várható változás mert az irodabérleti szerződések jellemzően 5 évesek. Egy új irodába költözésnek egy 100 fős cég esetén van hogy 10 milliós költsége is van, amit nem szeretne senki se évente kifizetni. Szóval ez az egyetlen ok, ami miatt nem nagyon látszik még a dráma az irodaházak piacán. A cégnek ahol dolgozom jövő nyáron jár le a bérleti szerződése - tehát sem tavaly, sem idén nem fog variálni. De jövő nyáron 100% hogy igen - nem fogjuk tovább bérelni azt az iroda mennyiséget, amit most, mivel shared desk lesz, a gépek pedig csak terminálok, virtuális gépeken fogunk dolgozni, heti 2 nap bent, 3 nap otthon. Egyszerűen megéri, mert mi csak tavaly 3 hónapot voltunk bent így hibridben, előtte-utána kötelező home office, és a számok azt mutatják, hogy ez működik. Pénzügyileg is, fluktuációilag is, mindenféleképpen az jött, ki, hogy a home office jó. Szóval első lépésként 50%-al csökkentjük a bérlemény méretét, de lehet hogy jövő nyárig még azt dobja ki a gép, hogy lehet azt 70-80 százalékkal is csökkenteni. A helyzet az, hogy a home office versenyelőnyt jelent, mert alacsonyabb költséggel lehet elérni ugyanazt az eredményt.

Ezzel egybecseng az építész ismerős nyilatkozata, akik tavaly nyár óta nem csinálnak mást, csak félkész irodaházak terveit alakítják át lakásokká, illetve meglévő irodaházakat vizsgálnak meg, hogy hogyan lehetne őket más célra - jellemzően (bér)lakásként - hasznosítani.

Tehát tényleg nincs dráma, de a kihasználatlanság tovább fog nőni, az irodapiacon meg folyni fog a vér, hogy a maradék bérlőket ki tudja behúzni. Mivel ha át kell alakítani lakásnak, az pénz, és az se garancia semmire, mert a hibrid működésnél mondjuk heti 2 nap bejárást már Siófokról is be lehet vállalni simán.

Bkkzol 2021.02.07. 05:27:29

Valószínű lesznek nagy meglepődések a munkavállalói oldalon. A kényszer hozta, de akkor élnek a lehetőséggel a cégek, hogy amit csak lehetséges kiszervezzenek olcsóbb területre... másik ország, akár másik kontinens. Ha csak 10-15%-al olcsóbb és nem kell fizetett szabadságot adni az már 20-25%-os megtakarítás...egyéb közterheket nem is említve.

Tsteinar 2021.02.07. 08:01:53

A nagy open-officet már 10 éve is mindneki utálta, szerencsére ezzel most még jobban háttérbe szorul. Hibrid megoldás lesz sok helyen 2-3 nap HO és iroda felváltva. A shared desk sztem nem fog nőni, mert így is mindenki ragaszkodik a saját kis helyéhez. Jó volt a HO főleg úgy hogy már jól működő szervezetet küldtek haza, de pl új ember/csapat felvételénél elég nagy szívás.

Nancsibacsi 2021.02.08. 08:27:12

@Bkkzol: Külföldre már kiszervezték amit ki akartak 10-20 éve, de nem mindent éri meg. Pl. freelancer.com már 10 éve is híres oldal volt - mégis minden valamire való szoftverfejlesztőnek van itthon munkája, és aki igényli az maszekolni is tud, mert több a meló, mint a fejlesztő. Egyszerűen hiába vállalja el egy pakisztáni 5 dollárért ugyanazt, amit egy magyar 600ezerért csinál meg, ha egyszer a pakisztáni nem lesz kész, a magyar meg kész lesz időre - vagy ha nem is, akkor magyar törvények alapján számonkérhető, a pakisztánival ellentétben.

Abban azonban igazad van, hogy ha olcsóbb lesz egy hatvani vagy kecskeméti szakember a lakhatási költségek miatt mint egy budapesti, akkor őt fogják felvenni. Ez +1 érv a home office/hibrid működés mellett, mert nem csak az irodabérlet költsége csökken így, de a budapesti bérek helyett kelet-magyarországi béreket kell kifizetni.

Nancsibacsi 2021.02.08. 08:30:34

@Tsteinar: A shared desk azért fog működni, mert otthon lesz a saját kis helye, nem a cégnél - oda csak alkalomszerűen fog bejárni. Ha bemegy egy héten 2 napot, akkor ami élő egyeztetés lesz, annál úgyse fog a helyén ülni. Azért hogy ne közös billentyűzet, egér legyen valószínűbb a laptop mindenkinek + közös monitorral, az asztalt meg minden esete üresen kell hagyni, és minden este fertőtleníteni fogják. Legalábbis nálunk ez lesz.
Minden asztalhoz 2 konténer lesz a 2 főnek aki használja, szóval aki az esetleges cuccait (külső bill, egér, akár a laptop, evőeszköz, akármi) nem akarja hazahurcolni azt oda el kell pakolnia munka után.
süti beállítások módosítása