Mégsem nélkülözhető az iroda? De nem ám!
2022. augusztus 04. írta: ingatlanos blogger

Mégsem nélkülözhető az iroda? De nem ám!

Az otthonról végzett munka korszaka az eddigi legkeményebb próbák elé néz a recesszió közeledtével az irodapiacon. Az infláció, a energiaár-növekedés velejárója lehet, hogy több alkalmazott szívesebben dolgozik az irodában? 

shutterstock_1449771545_1.jpg

A világjárvány előtt és idején tapasztalható erős munkaerőhiány azt is jelentette, hogy az irodai alkalmazottak feljogosítva érezték magukat arra, hogy vagy jutalmakat kérjenek,  jobb ajánlatokért otthagyják az állásukat, például amiatt, mert az új helyen távmunkában is dolgozhatnak. A munkavállalók megtartása miatt aggódó cégek pedig nem merték szorgalmazni az irodába való visszatérést, vagy köztes megoldásként hibrid munkahelyként működtek tovább. Azonban egyes szakértők szerint a jelenlegi gazdasági visszaesés azzal is járhat, hogy felborul ez a dinamika. Nem elrugaszkodott előrejelzés, hogy lehetnek olyan vállalatok, akik képesek lesznek kihasználni a recessziót, arra hogy az embereket visszavezessék az irodába - legalábbis meghatározott napokra mindenképpen.

Mi várható még ezen kívül az irodapiacon?

Multifunkciós épületekkel a növekvő  árak ellen

lurdy-haz1.jpgAmikor minden gyorsan változik és az épületek üzemeltetésének is rakétaként megy fel az ára, méltán népszerűek a többfunkciós vagy variálható épületek. Az emelkedő rezsiköltségeket azzal is lehet csökkenteni, ha úgy tervezik az épületeket, hogy egyetlen komplexumban egyszerre több funkcióra alkalmas területet alakítanak ki. Több plázában, bevásárlóközpontban láthatjuk, hogy központi részben a felső emeleten irodákat alakítottak ki, ennek egy részét sokszor az üzemeltető cég használja.

Máshol, például a Lurdy házban eleve már a kezdetekkor iroda-és üzletközpontnak titulálva mutatták be  az egész központot. A kétszintes pláza üzletein kívül mintegy 26 ezer négyzetméternyi irodaterület áll rendelkezésre az irodabérlők számára.

A privátbankár.hu cikke szerint Amerikában próbálkoznak ezzel a legtöbben és a leghatékonyabban:

"Az alapvetés az, hogy manapság bolond, aki csak egyetlen funkcióra alkalmas épületet hoz létre vagy területet alakít ki egy épületen belül, mert egyszerűen nem hozza ki a maximumot az ingatlanból. Ennek megfelelően – főleg a fejlesztők és a befektetők nyomására – az építésztársadalom és az ingatlanos értéklánc többi tagja is (belsőépítészek, kivitelezők, üzemeltetők, ügynökök, jogászok) igyekszik megfelelni az új elvárásoknak."

A home office sem állítja meg a terjeszkedést

shutterstock_1728065929.jpgA hazai irodabérlők a koronavírus járvány időszaka alatt és azóta elterjedt home office miatt alaposan megfontolják, hogy hol és mekkora területre szerződnek. Az irodaházak tulajdonosai, befektetői folyamatos fejlesztésekkel kedveskednek a bérlőknek. A szakértők szerint a bérlők továbbra is előnyben részesítik a központi elhelyezkedésű, A-kategóriás, az ESG követelményeknek megfelelő irodai épületeket.

Több irodakomplexumot ennek megfelelően újítanak fel vagy építenek át. Egyre több közösségi projektekre, közös ötletelésre, közösségi találkozók alkalmas irodai co-working terület, illetve a szolgáltatott iroda, amit csak pár napra vagy hétre, esetleg néhány hónapra vehetnek igénybe a bérlők. További érdeme ennek az irodatípusnak, hogy a bérelni kívánt terület lehet akár csak egy kis irodahelyiség, vagy néhány munkaállomás is.

Hol történt változás?

Válság előszele, pandémia árnyéka ide vagy oda, Budapesten több mint 50 ezer négyzetméterre kötöttek új irodabérleti szerződést, előbérleti vagy bővülési megállapodást a vállalatok! Természetesen olyan központi területüken, mint a VI., a VII., a VIII. és a IX. kerület Hungária körgyűrűn belüli részei. Ez azt is jelenti, hogy a fővárosnak ez a része megelőzte az irodapiacon sokáig egyeduralkodónak számító Váci úti irodafolyosót. 

Ebben az említett néhány kerületben az irodabérleti megállapodások átlagos mérete meghaladta az 1030 négyzetmétert. Ez jó hír, mivel azt mutatja, hogy a nagy számú munkavállalót foglalkoztató vállalatok, cégek a pandémia nagyobb hullámai után is igénylik a nagyobb méretű irodákat. 

Az irodafejlesztők és a befektetők  fontos célpontnak tartják a pesti középső körutat is. Többnyire irodaházakat és hoteleket építenek errefelé vagy ilyeneket terveznek ide.

A Könyves Kálmán körúton is például számos modern irodaház bérelhető. Sokak közül egy ilyen ezen a környéken az egyedi megjelenésű, letisztult formavilágot képviselő Parkway Irodaház - a legmagasabb szintű szolgáltatásokat vonultatja fel a legkorszerűbb technológiával, kiemelkedő színvonalon megépítve. Az irodaház tervezése során az emberközpontú, élhető és élvezhető terek kialakítása volt az elsődleges szempont, ami nagyon is számít a munkavállalók kreativitása és jóléte megőrzése érdekében  Az épület műszaki paraméterei rendkívül nagy ültetési sűrűséget engednek, de lehetővé teszik a szellős, tágas belső irodák kialakítását is - ami a koronavírussal fontossá vált távolságtartásra vonatkozó szabályok betartását is lehetővé teszi szükség esetén. Az itt található Parkway Étterem és büfé kellemes környezetet, profi és gyors vendéglátást biztosít az ebédhez.

Forrás: ujiroda.hu

Dél-Budán a Szerémi út és a Budafoki út az irodafejlesztések origója, ugyanis itt építettek jelentősebb irodaépületeket és kezdtek a kivitelezők új fejlesztésekbe. A Kopaszi-gátnál az irodafejlesztések gőzerővel folytatódnak, dél felé pedig több ezer hektárnyi olyan ipari terület található, ami várhatóan további irodai, szállodai és ingatlanberuházás színtere lesz. 

Érdekes, hogy bár Dél-Buda népszerűsége korábban is kiugró volt, de 2018-ban a Magyar Telekom elköltözésével nagy méretű területek szabadultak fel, ami enyhített a Dél-Budára jellemző terület-szükségen. A felszabaduló területek jelentős százaléka egy év alatt újra elkelt. Jelenleg a Vodafone vált székházat, a mobilcég ősszel Pestről a Budapest ONE-ba költözik az Őrmezőn, mely Magyarország több közlekedési módot összekötő közlekedési csomópontjában helyezkedik el. Az már a jövő zenéje, hogy a Vodafone költözése okoz-e majd bármilyen hasonló mozgást a fővárosi irodapiacon...

Nálunk legalacsonyabb a távmunka igénye

shutterstock_1260350935.jpgEgyes kutatások szerint  home office egyes országoban csökkentette a területigényt - ahogyan a No Fluff Jobs IT-állásportál a és a Ringier Axel Springer Polska vállalat friss kutatásának eredménye is megerősítette.

Közép- és kelet-európai IT-s szakemberek már 61 százaléka dolgozik teljes mértékben távmunkában (a cég irodáján kívül bárhonnan, a hét 5 napján) a Covid előtti 17 százalékhoz képest. A vizsgált országok közül Lengyelországban volt a legmagasabb ez az arány (74,6 százalék dolgozik teljesen távolról), és Magyarországon a legalacsonyabb (45,5 százalék) – mégis, a teljes távmunka minden egyes országban a legnépszerűbb munkamodellé vált. 

Ugyanakkor a Business Insider egy amerikai egyetemi közgazdászi közgazdászok által készített, országos felmérést idéz, amelynek értelmében a távmunkát előnyben részesítők aránya erősen generációfüggő. Meglepő, de a kutatás alapján a huszonéveseknek kevesebb mint egynegyede nyilatkozott úgy, hogy ha teljes munkaidőben otthonról tudna dolgozni, akkor valójában otthon is maradna. A harmincasok esetében ez az arány 29 százalékos, a negyveneseknél 33 százalékos, az ötven fölöttieknél pedig már 41 százalékos. Azok, akik mindenképp visszatérnének az irodába, arra hivatkoznak, hogy szükség van a személyes találkozásra, mentorálásra, fontosak az informális kapcsolatok, kell egyfajta csapathoz tartozás élmény, fontos, hogy motiválják egymást a kollégák, amihez  elengedhetetlen az irodai találkozás. 

Az elszabaduló energiaárak változtathatnak ezen a tendencián, hiszen már most is elhangoznak olyan tervek, hogy az otthoni rezsi csökkentését, bejárással oldanák meg a munkavállalók. Az otthoni munkavégzés az energiaköltségeket a munkaadóktól a munkavállalók felé tolja. Ez a teher nagyobb azoknak az embereknek, akik régebbi, kevésbé hatékony otthonokban élnek. Minden krízis átformálja a korábbi kereteket.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal és látogass vissza újra!

Képek forrása, ha nem volt jelölve: shutterstock.com

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr7217894893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andy73 2022.08.06. 19:48:38

"már most is elhangoznak olyan tervek, hogy az otthoni rezsi csökkentését, bejárással oldanák meg a munkavállalók"

Fűteni akkor is kell egy ingatlant, ha nem vagyunk egész nap otthon, mert többe kerül este felfűteni egy teljesen lehűlt, hideg otthont, mint viszonylag egyenletes szinten tartani a hőmérsékletet.
A home office-ban a számítógéphasználat emelhet a villanyszámlán, de a laptopok áramfelhasználása általában nem olyan magas, mint a munkahelyre utazás költsége - ez utóbbi persze nagyban függ a távolságtól, időtől és az utazás módjától.
süti beállítások módosítása