Mitől zöldek a "zöld irodák?"
2023. január 24. írta: ingatlanos blogger

Mitől zöldek a "zöld irodák?"

Mitől lesz környezettudatos egy iroda? A  napelemes rendszerektől?  A céges járműflotta elektromosra cserélésétől? A műanyag poharak kiiktatásától? Mit várnak el leginkább a munkavállalók, az irodabérlők és az irodavásárlók 2023-ban?

shutterstock_1453683488.jpg

Miért nem mindegy, hogy zöld az iroda vagy sem?

Az irodabérlők részéről leginkább azért fogalmazódik meg egyre nagyobb az igény a fenntartható, vagy más néven "zöld irodákra", mert a zöld minősítésű kiadó irodákban jóval alacsonyabbak a rezsiköltségek. Másrészt pedig egyre több cégnél a vállalatirányítási előírások szabják meg, hogy csak minősített irodaházakban választhatnak területet. A  "zöld" iroda elnevezés egyfajta marketingstratégiát is tükröz, jelezve, hogy a szervezet számára fontos a környezettudatosság. Az, hogy kinek szeretnének ezzel jelezni meglehetősen sokrétű, de semmiképpen sem hagyható ki közülük az iskolapadból a munkahelyre érkező fiatalok csoportja.

Az  irodapiac szereplői jó néhány éve figyelik már a munkaerőpiacot érintő generációs változásokat. A munkahelyeken megjelenő pályakezdő, fiatal nemzedék számára a fenntarthatóság fogalma nem csak egy divatos közhely. A Z generáció iskolázott tagjai tudatosan figyelnek arra, hogy környezetbarát termékeket válasszanak, a használati tárgyakat újrahasznosítsák, és kritikusan állnak a nagyobb márkák környezetvédelmi koncepciójához. A környezettudatos irodai elvárásaikhoz hozzátartozik az is, hogy a munkahely legyen mentes a mérgező környezeti hatásoktól és az energiapazarló működési módoktól. Munkahelyválasztásnál a fizetés, a juttatások és az előrelépési lehetőségek prioritásai mellett egyre többen megfontolják azt is, hogy az adott iroda mennyire szolgálja az ott dolgozók holisztikus jólét, a társadalmi és környezeti aktivizmus és a személyes kiteljesedés is vezeti a munkahelyi elkötelezettséget meghatározó értékek listáját.

Tehát a Z generáció azt várja, hogy ne csak az egyén, de a vállalatok is vállaljanak felelősséget a fenntartható jövőért már az irodatervezés során is. Ezzel szoros összefüggésben – a környezetvédelem ügye mellett leginkább elkötelezett generációként – nemcsak a cégek kommunikációjában, de a munkahelyek kialakításában is számítanak a környezettudatosságra.

Miért épp a legfiatalabb számítanak?

Felmerülhet a kérdés, hogy miért annyira fontos épp  legfiatalabb munkavállalók igényeit figyelembe venni irodabérlés vagy irodavásárlás esetén? A válaszhoz a demográfiai adatok vihetnek közelebb. Míg Amerikában vagy Ázsiában a Z generáció  (az 1996 és 2010 között született ek) nagyméretű demográfiai csoportot jelöl, Európában inkább ennek az ellenkezője igaz. Az elöregedő európai országokban - így hazánkban is - élő kevés fiatalra szinte vadásznak a munkaerőpiacon – főleg azokra, akik olyan készségek birtokában vannak, amelyekben a középkorúak vagy az idősebbek még nem szereztek jártasságot. A Joint Research Centre, az Európai Bizottság háttérintézetének jelentése szerint 2015 és 2019 között 22,9 millió európai fiatal vált a munkaképes korú népesség részévé, míg ugyanebben az időszakban 26,6 millió munkavállaló érte el a nyugdíjkorhatárt: ez azt jelenti, hogy a munkaerőpiacról akár 3,8 millió munkavállaló is hiányozhat. Nem véletlen tehát, hogy a fiatalokat foglalkoztató vagy foglalkoztatni szándékozó vállalat vezetése úgy gondolja, hogy a munkahelyi dizájn, az irodai berendezés a Z generációsok bevonzásának és megtartásának egyik záloga.

Hibridmunkavégzés kell mindenkinek?

Érdemes példaként megfigyelni Nagy-Britanniát. Mivel az Egyesült Királyság az elmúlt évtizedek legszűkebb munkaerőpiacával néz szembe,  nagy kihívást jelent az ottani vállalatok számára az alkalmazottak elégedettsége, és igénye arra, hogy cégként és munkakörnyezetként is környezetbaráttá váljanak. Az Oliver Wyman Forum és a The News Movement új kutatásában megkérdezett munkavállalók  olyan munkavállalói juttatásokat is szeretnének, amelyek támogatják a munkahelyi jólétet (well-beinget) és az inkluzivitást. Ha ezek a dolgok nem valósulnak meg, akkor a fiatalok valószínűleg nem sokáig maradnak: a megkérdezett Z generációs munkavállalók 62%-a nyilatkozott úgy, hogy aktívan vagy passzívan keres majd új állást.

shutterstock_412333285.jpgA másik meghatározó igény a világjárvány egyik hozadékaként a rugalmas munkavégzésre irányul. A Covid-járvány alatt a fiatalok hozzászoktak a távmunkához, amely lehetővé tette számukra, hogy  sportoljanak egy kicsit, vagy összeüssenek egy könnyű ebédet az online konferencia-hívások között. Sokan már nem hajlandók feladni ezt a szabadságot. Az említett kutatás szerint a túlnyomó többség – 85%-uk – teljesen hibrid munkavégzésben szeretne dolgozni. A válaszadók azt is elmondták, hogy rövid időn belül otthagyják azokat a cégeket, amelyek nem kínálják fel ezeket a lehetőségeket. Ahogy egy 22 éves fiatalember is megfogalmazta: „Soha, de soha nem akarnék kilenctől ötig tartó állást dolgozni egy kis kuckós fülkében… Szeretem az otthonlét rugalmasságát.”

A brit telekommunikációs cég, a Moneypenny felméréséből kitűnik, hogy a hibrid munkavégzés nem csupán a legfiatalabbak szívébe lopta be magát.

Az ezer fős felmérés válaszadói számára ez volt a legvonzóbb munkastílus:

shutterstock_1099307402.jpg- HIBRID MŰKÖDÉS (31%)

- TELJES MUNKAIDŐ AZ IRODÁBAN (19%)

- OTTHONI MUNKAVÉGZÉS (19%)

- RUGALMAS MUNKAVÉGZÉS (17%)

- 4 NAPOS MUNKAHÉT (13%)

A kutatás szerint a hibrid munkavégzést  legtöbben az úgynevezett  Xenniál mikrógeneráció (1977 és 1983) tagjai támogatták (35%), kicsivel utánuk következett az Y generáció (34%) és az X (31%). 

Ezzel szemben a megkérdezettek 19%-a részesítette előnyben a teljes munkaidős irodai munkát. A legidősebbek, a babyboomerek hajlottak leginkább az irodai munkára (27%). 

Meglepő módon a teljes idejű otthoni munkavégzés nem volt olyan népszerű, mint várták, a válaszadók mindössze 19%-a részesítette előnyben ezt a munkastílust. A távmunkát preferálók közül a legtöbben a Xenniálok (25%) és az Y generáció tagjai (21%) voltak. A rugalmas munkavégzést a babyboomerek (19%), míg a 4 napos munkahetet az X generáció (16%) és a Z generáció (15%) részesítette előnyben.A felmérés során megkérdezték a válaszadókat, hogy az irodai munka során milyen irodai lehetőségek, szolgáltatások a legfontosabbak számukra.Az 5 legfontosabb elvárás a következő volt:INGYENES PARKOLÁS (47%)

 

  • INGYENES EBÉD HELYBEN (45%)
  • INGYENES KÖZLEKEDÉS BIZTOSÍTÁSA  AZ IRODÁBA (26%)
  • A LEGÚJABB TECHNOLÓGIAI ESZKÖZÖK (19%)
  • KERTEK/ZÖLDTERÜLETEK MUNKAHELYEN (18%)

A válaszadók 26%-a támogatta az ingyenes bejutást irodába, közülük is a legtöbben a Z generációból (32%). A kertek és zöldterületek igénye elsősorban az Xenniálok részéről fogalmazódott meg legmarkánsabban.

Mitől fenntartható egy iroda?

A fenti igények több olyan területeket érintenek, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az irodai környezetet a fenntarthatóként lehessen jellemezni:

  1. Levegőkezelés
  2. Hulladékkezelés
  3. Bútorválasztás
  4. Papírfelhasználás
  5. Irodaszer-használat
  6. Irodatechnika-beszerzés
  7. Ergonómia
  8. Energiafelhasználás
  9. Vízhasználat
  10. Takarítás
  11. Utazás, közlekedés
  12. Étkezés

 

Mi a helyzet itthon?

Nemcsak a külföldi, hanem a hazai irodapiac is felveszi a versenyt az elvárásokkal. Számos környezetbarát elemmel - csakúgy mint energiafelhasználást csökkentő a zöldtetőkkel, az esővíz újrahasznosításával, és természetes fénnyel megvilágított belső udvarokkal, teraszokkal és korszerű hő­szigetelésekkel  - felszerelt irodaházakban dolgozhatnak a 21. század szerencsés munkavállalói itthon is.

 A budapesti irodaterületek körülbelül 50 százalékának van már zöld minősítése. Az irodaházak építésekor a legújabb projekteket környezettudatos anyagválasztás jellemzi, valamint új irodaházak üzemeltetői az energiafelhasználás és hulladékkezelésre folyamatosan nagy gondot fordítanak. Irodabérlés esetén az épületek kora, az elhelyezkedése és a minősítése együttesen hatnak a bérleti árakra. A zöld minősítés magasabb épületminőséggel is együtt jár, így ez az árazásban is tükröződik. Jellemzően a minősített, környezetbarát irodák bérlőit általában a biztos hátterű cégek alkotják. 

A BREEAM fenntartható épület minősítési rendszere 10 kategóriában határoz  meg követelményeket, amelyeken keresztül az ingatlanok fenntarthatósági teljesítménye mérhető. A BREEAM kategóriák közé tartozik az energiafelhasználás, a menedzsment, az egészség és az innováció is.

Budapesti irodavásárlás vagy bérlés esetén az elhelyezkedés, a könnyű megközelítés, az impozáns külső, a prémium szolgáltatásokkal öltöztetett belső és annak térkezelése, a bérlői igényekhez könnyen igazodó, rugalmas válaszfalak és a kiváló minősítés is döntő érv. Ha ezeknek a jellemzőknek összessége megtalálható egy irodaépületben, az felgyorsíthatja a folyamatokat. Példaként lehet felhozni erre a Váci úti  kiváló, vagyis "BREEAM Excellent” minősítésű CityZen Irodaház estét, amely mellett az Infomix Számítástechnikai Kft. tette le a voksát.

„Ritka az ilyen gyors döntés és zökkenőmentes tárgyalási sorozat, melyet az Infomix és a ConvergenCE szerződéskötésénél tapasztaltam” – nyilatkozta az Üzleti Hírszerzés oldalon  Gyöngyösi Zoltán, a Tower International fő kereskedelmi lízingpartnere: „Cégünk 15 éve nyújt ingatlanszolgáltatásokat hazai és nemzetközi befektetőknek, bérlőknek és bérbeadóknak. Nagy segítséget jelentett, hogy a CityZen adottságai, kiváló minősítése és lokációja, valamint prémium szolgáltatásai hamar találkoztak a bérlő igényeivel, így valóban gyorsan aláírásra kerülhettek a szerződések.”


Képek forrása: ujiroda.hu

 

Okos választás

Várhatóan 2023-ban egyik legjelentősebb mértékben bővülő irodatípus a szolgáltatott iroda lesz. Azért is lesznek keresettek ezek az irodák, mert egyrészt azonnal költözhetők, másrészt, magas minőségű felszereltséget, kellemes miliőt nyújtanak az itt dolgozóknak. Így akár olyan helyzetben is opció lehet, amikor egy nagy irodából kisebb helyre kényszerülnek cégek, vagy egy átmeneti helyzetben nem tudják hol elhelyezni munkavállalóikat, amíg az új irodaház elkészül. A nem elhanyagolható előnyök közé tartoznak az itt biztosított rugalmas feltételek, ami érinti a szerződéskötést is, illetve, ha gyorsan kell lépni, akkor is kiváló megoldás lehet a szolgáltatott iroda, ahová akár holnap el lehet helyezni nyolcvan embert is. A Z generációs munkavállalók is nyitottak erre az irodatípusra, hiszen a mai fiatalok többre becsülik a könnyen kezelhető, minimalista stílusú irodát az kihasználatlan alapterületűeknél és szükségtelen luxusnál. 

 

Képek forrása: szolgaltatottirodak.hu

 

Ha tetszett a bej

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr1618033472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása