Ilyenek lesznek a jövő irodái!
2020. október 11. írta: ingatlanos blogger

Ilyenek lesznek a jövő irodái!

A járványhelyzet okozta megnövekedett otthoni munkavégzés egyenlő lehet az irodák iránti csökkenő kereslettel? Befellegzett az irodáknak? Vagy éppen ellenkezőleg? Mi várható a jövőben? Utánajártunk!

shutterstock_1746934862.jpg

Az iroda már jóideje több, mint a munkavégzés helyszíne, hiszen az irodabelső egyfajta kommunikációs platform is, a munkáltatói márka fontos eleme. Az irodapiacon és a HR-szakemberek szerint is egyértelműen látszik, hogy most még nagyobb szükség van a személyes találkozásokra, és az olyan közösségi terekre, amelyek a munkavégzés mellett találkozási pontok is egyben, ugyanakkor a biztonságra való igény még jobban előtérbe került, mint valaha.

A jól eltalált irodadizájn erősíti a márkát és vállalati kultúrát

Az elmúlt években a kialakulóban lévő munkahelyi és irodapiaci trendek arra tanítottak minket, hogy az alkalmazottak kényelmet, barátságos munkakörnyezetet és divatos munkaterületet is szeretnének, méghozzá olyat, amely kreativitásra is ösztönöz az irodában. A cégek, vállalkozások olyan irodákat kerestek, amelyek kompatibilisek a vállalati kultúrával. Számos irodában megjelentek a padlótól a mennyezetig érő ablakok a természetes fényhez jutás céljából, a kisebb-nagyobb közösségi helyiségek kávé-, teakészítő eszközökkel és egyéb italokkal, akár még csapolt sörrel is, valamint társalgók kifejezetten az alkalmazottak számára, hogy alkalmanként kanapén is dolgozhassanak, nem pedig íróasztalnál. A vállalati kultúra és ehhez kapcsolódóan az irodadizájn fejlesztése olyan létfontosságú befektetés lett, amely elősegíti a munkavállalók toborzását és megtartását is.

shutterstock_1756816712_kozepes.jpgA világjárvány első hullámának hatására, amikor az alkalmazottak kezdenek újból belépni a munkahelyre a szervezeteknek át kell gondolniuk az iroda kialakítását, elrendezését és kultúráját.  Felmerül a kérdés, hogy vajon az otthoni munkavégzés nagyobb rugalmassága  a jövőben kisebb irodákat jelent? Vajon a biztonsági intézkedések követésének következtében megjelenő igényünk a steril terekre előidézheti a közösségi helyek kihasználatlanságát? A járványhelyzet véget vehet-e a szórakoztató, kreatív munkaterületek térhódításának?

Továbbra is előnyben az emberközpontú irodák 

Ha látta valaki Jacques Tati 1967-es Playtime című filmjét, akkor ismeri a szinte minden humánumot nélkülöző irodalabirintusok és fülkék képet. Ebből is látszik, hogy a néhány évtizeddel ezelőtti jövőbeli iroda elképzelése mára már mennyire ironikus. Bár komikus,  ez nem jelentheti a fejlődést - és nem is életképes. 

Jeremy Kumala, a Unispace vezető globális üzleti és kereskedelmi formatervezési tanácsadócég egyik vezetője szerint az embereknek mindig a tervezés középpontjában kell állniuk, még a járvány idején is, sőt, most még inkább! A pandémiát megelőzően végrehajtott „kék égbolt” projektjük megfelel annak az elképzelésnek, ahogyan  a jövő munkahelyeinek az alakulását látnak, melyet egy interjúban így szemléltetett:

"A high-tech funkcionalitást az otthoni kényelemmel ötvözi az irodaház. Nagy hangsúlyt fektettünk a wellnessre, a társadalmi kapcsolatokra, és az együttműködésre.  A 32 emeletes toronyházban lévő iroda több mint 60 különböző térbeli konfigurációval rendelkezik, beleértve a családbarát szintet is. A gyerekek házi feladatot végezhetnek vagy játszhatnak, amíg szüleik a közelben dolgoznak. Interaktív játékok zónája is található, például playstation, retró játékok, asztali tenisz, medence és csocsó-asztal is. A 14. szinten van egy tudászóna digitális és hagyományos könyvtárakkal, több vallású imaterem és szülői lakosztályok. A munkahely különféle üzemmódokat kínál, csendes helyiségekkel, fotelekkel, ülő-és íróasztalokkal és üvegezett tárgyalókkal. És ha ez nem elég, van egy tetőtéri medence is."

Nézd meg a fotókat is erről az elképesztő irodakomplexumról:

Járványhelyzetben a helyi szempontok lesznek a  döntőek

Fontos leszögezni, hogy az adott munkahely, irodaközpont változásai, akár ideiglenesek, akár hosszabb távúak, az egyes vállalkozások egyedi igényeitől függenek. Az egyes szervezetek járványhelyzethez alkalmazkodó terveit sokféle tényező alapján kell testre szabni, mint például a rendelkezésre álló négyzetméterek, az otthoni munkavégzéshez rugalmasan alkalmazható irodabútorok, eszközök, az alkalmazottak száma és egyebek.További befolyásoló tényezők közé tartoznak a hatósági járványügyi intézkedések is. A jelenlegi helyzet kezelése tehát bármely iroda esetében az állami és helyi irányelvekből és az egyes vállalkozások egyéni szintű igényein kell alapulnia.

Szellős helyeké a jövő

Jelenleg még a szakértők sem tudják biztosan megmondani, milyen lesz a jövő munkahelye. Sok szakember feltételezi, hogy a világjárvány után az otthoni munkavégzés fokozott rugalmassága miatt a vállalatok sokkal kisebb területeket bérelnek irodákat. Mások úgy vélik - bár ellentmondásosnak tűnhet első hallásra - , hogy valójában nem ez a megközelítés a legbiztonságosabb. Susan Wasmund, egy amerikai vezető ingatlanforgalmazó és tanácsadó cég ügyvezető igazgatója azt javasolja, hogy az egy alkalmazottra jutó átlagos négyzetméternyi terület csaknem 50 százalékkal növekedjen a társadalmi távolságtartás érdekében. Az irodapiaci szakember szerint a vállalkozásoknak figyelembe kell venniük az irodában elférő ülőhelyek és munkaterületek számát, miközben lehetővé teszik az alkalmazottak számára, hogy szükség esetén hat láb, azaz 1,8 m távolságra legyenek egymástól. A hagyományos stílusú irodákban sorozatos fülkék találhatók tele emberekkel. Irodapiaci szakemberek szerint ez a stratégia valószínűleg nem marad fenn a világjárvány utáni környezetben. Ugyanis amennyiben a  vállalatoknak  nincs elég helye az alkalmazottak biztonságos elhelyezésére, hiába vannak kreativitást ösztönző együttműködési terek vagy hívogató környezet, az alkalmazottak nem akarnak visszatérni az irodába.

A biztonság nem mehet a kreativitás kárára

Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy az alkalmazottak egy olyan steril irodai környezetet találjanak, ahol az irodai fülkék vagy íróasztalok, munkaállomások egymástól ugyan  legalább 1,8 m-re vannak elhelyezve, de nincs semmilyen kényelmi vagy társalgóterület. Amerikai szakértők úgy vélik, hogy ennek nem kell szükségszerűen így lennie. Nem egy nagyobb amerikai cég épp most kötött bérleti szerződést, hogy sokkal nagyobb irodahelyiségbe költözhessenek, és  biztonságos, rugalmas munkaállomásokat és együttműködési területeket is tervezhessenek. 

office_2.jpg„Azt akarjuk, hogy az emberek mindig biztonságban érezzék magukat az irodáinkban. Az egyik oka annak, hogy egy vadonatúj, nagyobb irodabérléssel haladtunk előre egy globális járvány közepette az, hogy a jövőben szükség szerint megvalósítsuk a társadalmi távolságtartást ”- nyilatkozta az igazgató. "Az együttműködési terek és a társalgók pedig lehetővé teszik számunkra, hogy az embereket olyan környezetben helyezzük el, ahol valóban biztonságban érezhetik magukat és kapcsolatban is maradhatnak egymással."

- nyilatkozta egy amerikai cég vezetője terveikről. Jó hír, hogy az olyan munkahelyi trendek nem állnak meg, amelyek több kényelmet és élvezetesebb munkakörnyezetet jelentenek számunkra. A járvány ugyanis arra késztetheti a cégeket, vállalatokat, hogy még hamarabb hajtsák végre ezt a fajta kreatív munkahelyi stratégiát, miközben az alkalmazottak biztonságának és biztonságának érzéséhez szükséges biztonsági intézkedésekre is figyelnek. Az emberek hajlandók akár több erőfeszítést is tenni ugyanazért a munkáért, ha jobb a munkakörnyezetük. Ha az "A munka" ugyanannyit fizet, mint a "B állás", de az "A munka" erősebb munkahelyi kultúrával és biztonságosabb, jobb irodai környezettel rendelkezik, az emberek az "A munkát" fogják választani.

Eljöhet a szolgáltatott irodák és a lakásirodák aranykora!

shutterstock_1746069578.jpgMíg tart a járványhelyzet, illetve annak lecsengésével is várható, hogy a lakásirodák is felértékelődhetnek. A megváltozott helyzetben nem mindenkinek lesz szüksége 150-200 nm-nél nagyobb irodára (ezalatt viszont nincs hagyományos típusú iroda). Annak, aki jó lokációban gondolkodik, de nem enged a színvonalból, ugyanakkor rugalmas feltételek között szeretne irodahelyiséget, ez az irodatípus kimondottan előnyös megoldás lehet. Hasonlóan népszerű ebben az időszakban, és szintén az egyik legjelentősebb mértékben bővülő irodatípus a szolgáltatott iroda. Azért is népszerűek ezek az irodák, mert egyrészt azonnal költözhetőek, másrészt, magas minőségű felszereltséget, jó miliőt nyújtanak az itt dolgozóknak. A nem elhanyagolható előnyök közé tartoznak a rugalmas feltételek, ami érinti a szerződéskötést is, illetve, ha gyorsan kell lépni, akkor is kiváló megoldás lehet a szolgáltatott iroda, ahová akár holnap el lehet helyezni nyolcvan embert is. Az ujiroda.hu oldalon találhatunk egy hasznos összefoglalót arról, melyek lehetnek egy adott cég számára a megfelelő irodatípusok. 

 Ha tetszett a poszt, oszd

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr2516235264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.10.12. 11:44:15

Az ilyen roppant közösségi irodák általában olyan területre valók ahol tényleges munkavégzés nem zajlok, csak az ügyfelek lehúzása.

Szellemi munkát csak csöndes helyen lehet végezni nem egy kupi közepén.
Ezért kontraproduktívak az openoffice-ok olyan helyen ahol tényleges munkavégzés történik.

Warlimont 2020.10.12. 12:49:51

Szkeptikus vagyok. A galeriaban levö elsö foton a faboltivek alatt egy kerti padokon es kerti asztalnal egy szal laptoppal dolgozoknak az az irodaja? Vagy mi az a hely ott? Semmikeppen sem tunik se kenyelmesnek, se kivanatosnak, se kreativ munkakörnyezetnek. A többi kep se jobb, modern-minimalista, egyterusitett falanszterek ugyanugy. De oke, nagyon lazak, stresszmentesek, pancsolas van a ceges medenceben, viszont akkor melozhat az ember este otthon a laptopjaval, mert valamikor a cegnek csak meg kene keresni a medencebe a melegviz arat, nem? Szerintem ezek a munkahelyek, ahol latszolag nem is kell dolgozni, csak eladjak ezt az image-et, de nem ez a valosag.

odamondó 2020.10.12. 13:33:33

Na a szavazás is megér egy misét. Mindenki otthon akarja veretni. Persze az ő szempontjuk ez a cégé meg nem. Szerintem kizárt, hogy hosszútávon otthonról is jó munkamorál maradjon. Egyszerűen pár hónap után elidegenedsz a munkától, kollégáktól. Ha bemész valahová akkor más ingerek érnek stb. A legtöbb ember már otthon edzeni se képes kitartóan nemhogy dolgozni...

midnight coder 2020.10.12. 14:06:30

@odamondó: Erre vannak a napi státusz meetingek, ahol ki-ki elmondja hogy tegnap mit csinált, és holnap mit fog. Én programozó vagyok, és a munkaidőm nagy részét eddig is a monitor előtt töltöttem az irodában is. Ami felállás volt, az a napi 10 perc status meeting ahol ugyanaz zajlott mint most a videokonfon csak személyesen, plusz a napi ebédelés.

Ebben a szakmában ez elég egyszerű: vagy kész van a program vagy nincs, vagy működik, vagy nem. Ha nincs kész, vagy valami probléma van, akkor ugyanúgy fordulhatsz a kollégákhoz, mint IRL. Viszont annak aki leginkább csak a softskilljeiből él, homeoffice-ban nehezebb dolga van...

Alick 2020.10.12. 18:20:48

@odamondó: Akikkel eddig erről beszéltem, a többségük örül hogy otthon dolgozva megszabadulhat az idegesítő kollégák jelenlététől.

wrstjnethn 2020.10.12. 21:52:55

Lehet, hogy ezek nagyon trendi irodák, de arról mindenki hallgat, hogy a zárt térben hogyan akadályozzák meg a levegő keveredését a tágas légtérben. Nyolc órán keresztül ott tartózkodva teljesen mindegy, hogy 1.8 vagy 3.8m-re ülök a kollégától.

wrstjnethn 2020.10.12. 21:56:10

"Susan Wasmund, egy amerikai vezető ingatlanforgalmazó és tanácsadó cég ügyvezető igazgatója azt javasolja, hogy az egy alkalmazottra jutó átlagos négyzetméternyi terület csaknem 50 százalékkal növekedjen a társadalmi távolságtartás érdekében."

Hát persze, hogy azt szeretné a kis ingatlan mogulka, hogy minden cég hirtelen béreljen még több helyet! Gondolom, az már nem érdekli a libát, hogy mégis miből termelik ki a cégek a hirtelen másfélszer akkora bérleti díjat???

wrstjnethn 2020.10.12. 22:00:55

@odamondó: az én cégemnél (igaz Anglia) állítólag nőtt a hatékonyság. Ki hitte volna, hogy ha az emberek megszabadulnak napi két-három óra ingázástól, a hülye meetingektől meg a kollégákkal való jópofizástól akkor még dolgozni is marad energiájuk meg idejük?!

wrstjnethn 2020.10.12. 22:03:17

@Alick: én is így vagyok, baromira nem érdekelnek a kollégák. Céges kérdőívben is megmondtam, hogy hagyjanak békén, nem érdekel a szocializálódás, meg a társalgás, maradjon az iroda zárva örökre.

élhetetlen 2020.10.12. 22:50:26

Teljesen más szempont. Az emberi komfortérzet. Már kiöregedtem, nem dolgozom, de emlékszem. Magyarországon van tavasz, ősz, sőt, nyáron is olyan hetek, amikor jó a nyitott ablak, friss levegő, madárcsicsergés. Dolgoztam ilyen irodákban is, De olyanban is, ahol a hosszú folyosó két végén volt csak nyitható ablak, és középen egy. Na, azért a szobáért komoly csatákat vívtunk. Mert az, hogy a nyithatatlan ablaknál délután már mindenki kókad, és, ha szólunk, akkor kijön a szakember, és papírcsíkokat ragaszt a légkondira, hogy nézzük meg, mozognak, az nem elég. Biztosan drágább a nyitható ablak egy érzékelővel, hogy, ha kinyitják, akkor leáll a légkondi, de ennyit még beruházhatnának. A nagy terek. Úgy 60-70 fős, telefonon hív valaki, furcsán, duplán hallom a hangot, felállok, a terem másik végében áll valaki aki telefonál. Kézjelek, te hívsz, igen, Sem a neve, sem az arca nem mondott semmit, de nagyon jó, hogy egy légtérben dolgoztunk. Az osztott munkahelyek. Cégen belüli homeless. Csak neki reggel kell összecuccolni, és majd meglátja, este melyik ágyra kerül vissza, az informatikus meg vigye a laptopját, bögréjét, meg esetleg a zacskós levest, stb, mert nem tudja, reggel hova kerül vissza.
süti beállítások módosítása