Járvány után: home office vagy iroda?
2020. május 08. írta: ingatlanos blogger

Járvány után: home office vagy iroda?

A járvány után mindenki home office-ben fogja nyomni? Felülírja az új helyzet a megszokott irodapiaci struktúrákat? Számos kérdés felmerül a koronavírus-járvány hatására jelentkező új munkahelyi változások kapcsán. Ezekre a kérdésekre keressük most a válaszokat.

shutterstock_796346011.jpg

 „2019-ben 14 százalékkal nőtt az irodapiaci kereslet, 99 százalékos kihasználtságú plázák, 1,8 milliárd eurós kereskedelmi forgalom. Ez jellemezte 2020 első két hónapját is, csakhogy márciusban a koronavírus-járvány megállította a lendületet”

– áll az MNB ipariingatlan-piaci jelentésében, amelyet múlt szerda délelőtt mutattak be Budapesten, amit több hazai portál is szemlézett - például itt: napi.hu és a vilaggazdasag.hu

A bemutatón az MNB szakemberei kitértek az irodapiacot érintő változásokra is, miszerint a koronavírus kivárást és elhalasztott keresletet eredményezett az irodabérlések terén. Az MNB kalkuláció szerint az irodapiacon jelenlegi 6 százalék körüli kihasználatlansági ráta 2020 végére 8 százalékra nőhet. Sok irodaépítési projektet halasztanak és leállítanak, de ahol már nem lehet leállni, azokat átadják, növelve a kihasználatlansági rátát. A bérleti díjakban pedig mérsékelt csökkenés várható. Nagy Tamás, az MNB főosztályvezetője arról is beszámolt, hogy  a home office miatt sok cég, amely nagy irodaházakat bérel, már a bérleti díjról szóló szerződés megváltoztatását kezdeményezte.

Ugyanakkor az is köztudott, hogy az irodapiacon a legtöbb nagyobb bérlőnek, főként a multicégeknek, nagyvállalatoknak több éves szerződése van, így sok a kérdőjel a tömeges szerződésfelmondások tekintetében. Több nagy cégnek jellemzően a személyi kiadásai jóval magasabbak, mint a székhelyre, az irodahelyiségre fordított összegek, így nehezen lenne elképzelhető, hogy elhamarkodott lépésekre kerülne sor az irodaváltások tekintetében. Várható viszont, hogy más szektorokból is érkeznek meglepő lehetőségek a megváltozott helyzet hatására. Az egyik ilyen a budapesti Stories Hotel. A belváros szívében található hotelhez tartozik a jól ismert Twentysix Budapest étterem, ahová az itt dolgozók kedvezményt is kapnak.

Képek forrása: ujiroda

 

Szemléletváltás az irodapiacon?

Folyamatosan monitorozzuk a távmunkát a cégnél, melyben vezetőként magam is részt veszek. A beosztottaim körülbelül 40 százaléka már nagyon visszajönne az irodába, persze csak akkor, ha már nem lenne mitől tartani.

- meséli Viktor egy budapesti telekommunikációs vállalat csoportvezetője, majd így folytatja:

"Jellemzően a családosok számára nehezebb most a home office, hiszen ők most nem tudnak könnyen elvonulni, multitaskingolniuk kell. Többeknél csúszik a munka, arra hivatkoznak, hogy a gyerekkel is tanulni kell, így a napközben félbehagyott munkát éjjel fejezik be. Ők általában az online meetingeken is ingerlékenyebbek, kimerültebbek. Ez azért is érdekes, mert ideális esetekben inkább ennél a rétegnél jelentkezik home office-re az igény a munka-magánélet egyensúlyra apellálva. Vannak olyan nem családos beosztottaim is, akik jól érzik magukat otthon, nincsenek nehézségeik, de hiányzik nekik az a közvetlen kapcsolattartás, ami az offline közegben adott. Izgatottan várom hogyan alakul a helyzet, ha visszamehetünk dolgozni."

shutterstock_1674943993.jpgViktorhoz hasonlóan sokan kíváncsiak arra, hogyan hat a home office tömeges és kényszerű bevezetése a járvány utáni irodapiacra. Két tábor rajzolódik ki a prognózisok tekintetében. Vannak, akik úgy látják, hogy most, amikor fény derül arra, hogy nem is olyan fontos, hogy mindig mindenki bejárjon az irodába, - mivel az otthoni munkavégzés a vírus elvonultával magasabb szinten állandósulhat - lecsökkenti majd a nagyobb irodaterekre való igényt. A cégek elkezdik mérlegelni, hogy megéri-e kisebb területeket bérelni, és inkább kialakítani a home office megfelelő feltételeit. Ezzel a véleménnyel ellenkezik azoknak a meglátása, akik egy másfajta forgatókönyv mellett voksolnak: vagyis a kényszerű távmunka épphogy még jobban megnövelheti az igényt az irodába való visszatérésre.  Nem érdemes elfelejtkezni arról a közkeletű vélekedésről sem miszerint a munkahely, nemcsak a munkavégzés, hanem a társas élet egyik központi helyszíne is. A vírus után különösen a munkahelyi közösségi terek kerülhetnek kulcsszerepbe, ugyanis a hosszú magányos hónapok után a közösségi lét iránti igény várhatóan megugrik.

Mit mondanak az elemzők?

shutterstock_1681631236.jpgA Property Forum és az RICS mintegy 100 cégvezetőt kérdezett egy átfogó felmérés keretében a koronavírus-járvány kapcsán az ingatlanpiaci várakozásaikról. A vezetőktől azt is megkérdezték, hogy milyen tapasztalataik vannak eddig a cégüknél alkalmazott home office gyakorlatáról, és vajon a járvány után, hosszabb távon is el tudják-e képzelni ezt a munkamódszert. A portfolio.hu beszámolt arról, hogy a felmérés alapján a megkérdezettek közel harmada (30%) szerint a távmunka kevésbé hatékony, mint az irodai munkavégzés, míg közel ugyanennyien nem látnak jelentős különbséget, mégis inkább az irodát preferálják (27%). Szintén 27 % nem lát különbséget a távmunka és az irodai munkavégzés hatékonysága között, azonban kényelmesebbnek találja a távmunkát. A megkérdezett cégvezető 16 %-a tartja csak produktívabbnak a home office-t, így a járvány végeztével is megtartaná ezt a fajta munkavégzést. 

Ha minden megváltozik, mi jelentheti a kiutat?

Ahogyan már előző bejegyzésünkben is rámutattunk jelenleg alig van olyan iparág, amely teljesen védve lenne a világvírus hatására várható vagy már jelentkező gazdasági kockázatokkal szemben. Ebben a helyzetben mentőöv lehet sok vállalat, cég számára, ha az aktuálisan megfelelő méretű irodára válthat, akár rövid távú bérleti konstrukciókkal. Egyes vélekedések szerint a leépítéseknél, elbocsájtásoknál kevésbé gyötrelmes, ha a bérleti díjakon próbálnak megtakarítani, és megengedik az az alkalmazottaknak, hogy otthonról dolgozzanak vagy kisebb irodára váltanak.Sokan azért fontolgatják a váltást, mert nem akarnak lemondani a legmodernebb eszközökkel felszerelt, exkluzív helyiségeiről, tárgyalóiról, melyek eddig tökéletes üzleti környezetet biztosítottak. Pedig léteznek már a legkényesebb ízlést is kielégítő ugyanakkor rugalmas feltételt kínáló konstrukciók.

Nézzük, milyen lehetőségek állnak azok előtt, akik rugalmasabb lehetőségben gondolkodnának a jelenlegi helyzetben vagy akár a vírus után!

Jönnek az egyedi igényekre szabott irodák

Elképzelhető, hogy irodatervezésnél a biztonsági szempontok előtérbe kerülnek, ahogyan ebben a videóban is láthatjuk: 

Egészségügyi szempontból a fertőzések elkerülése céljából az is opció lehet, hogy az irodákban minimalizálják az egy időben ott tartózkodók számát. Ilyen módon ahelyett, hogy minden dolgozó 9 és 17 óra között lenne az irodában, a munkaidejük nem mindenkinek így lesz meghatározva. Ilyen meggondolásokból sokan nagyobb, egylégterű irodahelyiségek helyett az úgynevezett szatelit-irodatípust részesíthetik előnyben a jövőben.

Várható, hogy a lakásirodák is felértékelődhetnek a vírus lecsengése után, hiszen nem mindenkinek lesz szüksége 150-200 nm-nél nagyobb irodára (ezalatt viszont nincs hagyományos típusú iroda). Annak, aki jó lokációban gondolkodik, és színvonalas irodára vágyik, ugyanakkor rugalmas feltételek között szeretne irodahelyiséget, a ez az irodatípus kimondottan hasznos megoldás lehet.  A lakásiroda  - ahogyan a neve is mutatja - egy lakásban vagy lakásból kialakított iroda. Vannak olyan lakásirodák, melyeket tudatosan ilyen céllal kifejezetten irodai megjelenéssel alakítottak ki, lehetnek viszont bútorozatlan lakások is, melyeket később rendeznek át irodává. Számos cég már most kedveli ezt a fajta irodát, nemcsak mert családiasabb, hanem mivel olcsóbb is. Nem lenne meglepő, ha népszerűségük a járványhelyzet végeztével tovább növekedne.

Sokan keresnek átmeneti vagy rugalmas megoldást 

Hasonlóan kedvelt, és szintén az egyik legjelentősebb mértékben bővülő irodatípus a szolgáltatott iroda. Azért is keresettek ezek az irodák, mert egyrészt azonnal költözhetőek, másrészt, magas minőségű felszereltséget, jó miliőt nyújtanak az itt dolgozóknak. Így akár ebben a helyzetben azoknak is opció lehet, akik egy nagy irodából kisebb helyre kényszerülnek, vagy egy átmeneti helyzetben nem tudják hol elhelyezni munkavállalóikat, míg az új irodaház elkészül. A nem elhanyagolható előnyök közé tartoznak a rugalmas feltételek, ami érinti a szerződéskötést is, illetve, ha gyorsan kell lépni, akkor is kiváló megoldás lehet a szolgáltatott iroda, ahová akár holnap el lehet helyezni nyolcvan embert is.

Bár lehet átfedés a szolgáltatott iroda és a közösségi iroda között a kettő mégsem teljesen ugyanaz. Egy budapesti irodapiaci vállalat szakértője szerint a fő különbséget az instant-, vagy más néven szolgáltatott iroda és a coworking iroda között ebben látja:

A coworking irodában másokkal együtt dolgoznak emberek, szolgáltatott/instant irodában minden cég irodatere zárt, és csak a közös területeket használják más cégekkel együtt. Az internet-hozzáférésük is lehet itt dedikált, illetve, egy sokkal szélesebb szolgáltatáscsomag érhető el számukra, személyre szabhatóbb. Sok szolgáltatott irodában van coworking tér, de nem mindegyikben.

Képek forrása: ujiroda.hu

A járvány  felszínre hozhatja a cégek eddig szőnyeg alá söpört terveit és sokaknál komoly stratégiaváltásra is sor kerülhet, ami hatással lehet a munkakörnyezet kialakítására is. Az ujiroda.hu oldalon is találhatunk egy hasznos összefoglalót arról, melyek lehetnek a egy adott cég számára a megfelelő irodatípusok. A klasszikus irodaházba olyan cégek költöznek, akik továbbra is megtudják fizetni az árát, ami nem kevés (alsó hangon 200, de inkább 3-400 négyzetmétertől felfelé), tudnak vállalni 3-5 éves szerződést, és ráérnek a költözéssel, mert az átalakítások jellemzően 8-12 hetet igényelnek. Akiknek ettől eltérő igényeik vannak, azoknak instant/szolgáltatott irodák jöhetnek számításba. Nem kell lemondaniuk az igényes külsőről sem, ugyanis számos instant iroda minőségi design-bútorokkal berendezett irodákat biztosít természetes fénnyel és magas szintű kiszolgálással. A szolgáltatott irodákat jellemzően hagyományos irodaházakon belül üzemeltetik, így az üzleties környezet is megmarad. Az irodatípus további előnyei körébe sorolható, hogy egyéni igényekre szabottan mindent biztosítanak a cég működéséhez. A bérlő havonta egy számlát kap – a bérleti díj tartalmazza a közüzemi díjakat, az üzemeltetés és karbantartás, valamint a napi takarítás költségeit, így csak a lényegi munkára kell már koncentrálni.

A COVID-19  lecsengése után az irodai élet újraindításához a legnélkülözhetetlenebb feladat a munkaterek biztonságossá tétele lesz. Ugyanakkor a világjárvány okozta bizonytalanság hatására egyre többen ismerik fel az alkalmazkodási képesség nélkülözhetetlenségét, tehát a járvány a rugalmasság irányába tereli az irodabérlőket.

Íme egy rövid videó arról milyen lesz a biztonságos iroda a vírus után:

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Látogass vissza újra és olvasd el korábbi posztjainkat is!

Ha olvasnál még hasonló témában:

Menő irodák, ahová még a kutyádat is viheted!

Itt vannak a leginkább ember-, és környezetbarát irodák!

Itt vannak 2020 legmenőbb irodái!

Menő irodák esőerdővel és vízeséssel

Elképesztően stílusos villalakások Kelet-Európából

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkiingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr1315648764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.05.09. 13:06:38

Valahogy sejtettem én, hogy a távmunka nem hatékony annyira, mint ahogy sokan állítják. 30% szerint nem annyira hatékony, 27% szerint pedig nincs különbség, de mégis jobb az irodai környezet.

Nem hiába szervez sok cég csapatépítőt, muszáj a fizikai kapcsolat is a dolgozók között, ilyenkor a különböző osztályok is jobban keveredhetnek. A távmunka miatt ezek mind elmaradnak.

És akkor még nem is beszéltünk a munkahelyeken kialakuló barátságokról, szerelmekről...

Szalay Miklós 2020.05.09. 13:26:48

Egy igen alapos és pártatlan áttekintése a koronavírus helyzetnek és a közállapotoknak:

www.egyvilag.hu/index.shtml#uzenet

Szalay Miklós 2020.05.09. 13:29:34

Ui. Azért kell sajnos így terjesztenem, mert a sajtóban (nem meglepő módon) senkinek sem kell. Pedig.

midnightcoder2 2020.05.09. 14:09:41

@Balogh Zsolt: Én őszintén szólva a csapatépítőket is a pokolba kívánom, és ki is hagyom ha csak lehet. De aki szereti az is leginkább azért, mert a cég számlájára lehet bebaszni mint a csacsi. És nekem speciel rohadtul nem hiányzik az a napi 2 óra utazás a koszos, büdös, hajléktalanokkal teli BKV szarokon hogy az otthoni számítógépem elől átüljek a benti számítógépem elé. Személyes találkozás ? Max. a napi 15 perc státusz meeting amit amúgy pont úgy lehet megtartani skypeon is, illetve 15-20 perc ebéd a remek cég közeli kajáldákban ahol aranyáron mérik a szar minőségű kaját koszos evőeszközökkel. Azon túl kb. mindenki a gépe előtt ül és melózik. A másik dolog ami "segíti" a termelékenységet az az open office, semmi nem olyan fasza, mint amikor egy asztallal arrébb beszéli meg a kicsit beszél angol indiaival hogy nem, nem nem ezt az engedélyt kell elkérni ahhoz amit akar, hanem azt. És nem tőle. Persze fel lehet tenni a fülest ami elnyomja a zajt, de az egy idő után fáj.

midnightcoder2 2020.05.09. 14:10:58

@Szalay Miklós: Tudod, vannak úgynevezett könyvkiadók. Magánkiadók is. Meg a guglinak is van olyan szolgáltatása amivel reklámozni lehet, ahelyett hogy telefosod az összes blogot ezzel.

midnightcoder2 2020.05.09. 14:15:20

@midnightcoder2: Másik dolog, hogy az kollégáim feje annyira nem nagy látvány, hogy napi két órát akarjak utazni ezért. Amúgy az én búrám is kihagyható élmény, úgy hogy ez sem ok az utazásra.

Ami miatt szerintem mégis valamennyire vissza fog térni az online iroda, az az, hogy lesz egy rakás ember, aki eddig is a személyiségével pótolta a munkavégzésének hiányosságait, és ezek ki fogják harcolni.

ritkankommentelek 2020.05.09. 15:22:07

@midnightcoder2: szerintem, aki az irodában lébecol, az otthon is lébecol. aki meg fegyelmezett meg produktív, az otthon is az.

nekem nem kell a tarkómba lihegni a főnöknek, hogy csináljam. illetve a munkahelyen is elbüfézek egy félórát, ha kell a feltöltődés. nyilván már kialakult irántam a bizalom. az meg régen rossz, ha valakinek szükséges az iroda, hogy fegyelmezett legyen.

de megértem a főnökömet is, aki nehezen tud egyszerre több emberrel menedszelni dolgokat, mindig mindenért konferenciahívást csinálni. normál esetben egy helyen ültünk, elég volt egy intés, h gyerek, és 5 perc alatt meg volt beszélve/oldva a dolog.

nekem alapvetően terhemre van az open office, túl hangos, félbeszakítanak, elfárad az agyam a zajban stb, itthon meg tudok koncentrálni rendesen, hamarabb végzek több dologgal. illetve jobban érzem magam úgy általában.a fontosakkal meg online tartom a kapcsolatot, és pozitiv csalódás, hogy nem érzem a hátrányát annyira, mint vártam. értsd: sokszor jobb beszélgetés kerekedik ki, mert oda kell figyelni egymásra, nem vágunk egymás szavába, csak mi vagyunk stb.

sok embernek pótcselekvés az irodába menés, ottlevés. mert akkor nem kell gondolkodnia azon, h mit is kezdjen magával, vagy el lehet menekülni.

az extrovertáltak most szenvednek otthon, intrók jól elvannak. normál időben pont fordítva van.

a cikkben pedig külön érdekes, hogy normál időben a családosok kérték a HO-t, h többet tudjanak foglalkozni a családdal, most meg panaszkodnak. ja, most a család is otthon van napközben, azért. nem bántás, csak megfigyelés.

ProF! 2020.05.09. 16:17:35

A csapatépítők alkalmával épül a csapat? Komoly?
A barátság meg szerelem ami növeli a hatékonyságot? Tuti?
Dolgoztál már magyar, meg irodai környezetben? Meg olyan környezetben ahol a csapat szó inkább falkát takart?
Álmodni szép, de a munkahelyekról nem mindenki ugyanazt álmodja...

midnightcoder2 2020.05.09. 19:52:32

@ritkankommentelek: Két perc alatt csinálhatsz konferenciahívást azzal akivel akarsz. Homeoffice alatt is van törzsidő.

csizkek 2020.05.09. 21:50:39

Home office alapertelmezetten, nem a gyerekkel otthon tanulas kozben ertendo. Ez a felmeres eleve fakszsag, nyilvan megterhrlo ez nem hatekony, a gyerekkel tolom az online sulit es kozben dolgozom. Telko multinal dolgozom, EU szinten kb kozel 6-800m EUR-t von ki a turizmus es irodaberles piacarol ev vegeig. Es utana minden evben. Kiderult hogy a managementet se kell business classon utaztatni es nem kellenek akkora irodak. HO ugy mukodik jol ha nem 100%, de heti min 1-3nap. Es mindjart eleg 3x kisebb iroda.. az ingatlanpiac megkoszonheti a jegybankaroknak ez elmult 10 ev eszkozarbuborekjat es mehet oda ahova valo. Az arok szelere! A megsporolt penz meg mehet a versenyhelyzet javitasara, technologiara es a dolgozokra. Sok szerencset a fenti ertelmetlennelemzesekhez. Johetnek az irodaepulet torzok mint 2010-ben.,

ThemePHL 2020.05.09. 23:07:01

@ritkankommentelek:
"a cikkben pedig külön érdekes, hogy normál időben a családosok kérték a HO-t, h többet tudjanak foglalkozni a családdal, most meg panaszkodnak. ja, most a család is otthon van napközben, azért. nem bántás, csak megfigyelés."

Igen, rendszeres, hogy multicégeknél némelyik kis tesséklássék csoportvezető az önnön deduktív képességét pár nagyságrendel túlbecsüli, folyományaként, ugye bízván önnön zsenialitásában, rendszerint az orra elé odatolt maximum két tényből von le sommás következtetést amit aztán büszkén, mellkast düllesztve rak le mint nagy fogást a főnökség lába elé.

Nevezetesen....
Máskor jó a HO mert többet van az ember a családdal most meg nem jó a HO mert többet van az ember a családdal.
("Érdekes" - mondja ezt éllel, cinikus mosollyal a szájja szegletében)

A miértet nem gondolnám hogy átlag IQ +-5% körüli embereknek magyarázni kéne. Persze kb. még két percet kéne gondolkozni rajta.

Normál időkben a HO úgy néz ki, hogy a gyerekek nincsenek otthon mert iskolában, óvodában vannak. Asszony nincs otthon mert nem HOs munkahelyen tolja. Ha a gyerekek bármilyen okból otthon vannak, jó eséllyel elvannak az idő legnagyobb részében mert kajáláson pihenésen kívül nincs más dolguk. Asszonyra ez ugyanúgy igaz.

No, mi is van karanténos időkben? Gyerekek otthon. Tanulniuk kell. Jó eséllyel sokkal többet kell segíteni nekik, mint máskor, mert ilyenkor az új anyag magyarázása is a szülőre marad. Csomó extra járulékos feladat lesz, pl. feladatok követése, visszaküldés szervezése, online óra. Ha van ovis gyerek, az azért nem annyira van el otthon magában játszva egész nap mint a nagyobb, a kicsi gyerek meglehetősen melós a meló mellett. Asszony szintén otthon lesz, amit tud azt csinálja otthonról, telefonálva, konferenciázva.

Értjük ugye hogy miért más az eddigi meg a mostani HO?

A több, nagyobb családi élet amire ugye hivatkoznak az emberek a HO miatt az úgy valósul meg, normál időkben, hogy plusz 3 óra jut a családra minden nap, mert nem kell utazni a munkahelyre. Nem munka közben jut több idő a családra, hanem munka előtt és munka után.

Voilá.... rejtély megoldva.

Telekomos Viktornak üzenném.... nem kell megköszöni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.05.11. 00:55:33

@ProF!: Nem, beismerem, nem dolgoztam. Nem irodai munkát végzek. Az én szakmámban a home office kizárt, de szerencsére a csapatépítő is.

Viszont én rengeteg embert ismertem meg munkahelyen és ezzel mások is így vannak. Ha mindenki otthonról dolgozik, annak szerintetek nem lesz szociális hatása?

Serrin 2020.05.11. 09:58:43

Óvodás gyerek ugyanúgy fárasztó, csak nem tanulni kell vele, hanem "Apa, csináld meg ezt", aztán 1 perc múlva "Apa, csináld meg azt". Jobb esetben ez nem 1 perc, hanem 2-5. Néha persze elfoglalja magát 10 percre, de inkább a tanulásban koncentrált időben segítenék, mint az állandó zavarás.
Ráadásul simán kiszúrja, ha éppen kifogyok a feladatokból és rögtön jön, hogy most együtt csináljunk valamit. Azzal persze nem számol, hogy bármikor kellhet újra dolgozni és nem érti meg, hogy mi a baj hirtelen.

A HO annak jó, akinek nincs gyereke, vagy a család nincs otthon. Én is szívesen dolgoznék otthonról normális körülmények között (egyedül lennék), de ha tehetem, akkor inkább most is bemegyek, mert "csak dolgozni" pihentetőbb, mint min. 2 felé megosztani a figyelmemet.

ritkankommentelek 2020.05.11. 13:51:56

@midnightcoder2: valóban van törzsidő, de vannak egyéni telkók, elfoglaltságok, szóval nem mindenki ér rá a törzsidő minden percében (a másik időzónát nem ismondom). illetve nem is nézi percenként az emailt senki. nyilván ez nem probléma olyankor, amikor nem azonnali megoldás kell. munkakörfüggő is ez.

viszont az irodában ez könnyebb kicsivel szerintem, "körbekiáltok", hogy nem értek gyorsan 2 percre?

lényeg, h nem en bloc problémás a HO-telco kombó, csak bizonyos esetekben
süti beállítások módosítása