A járvány után mindenki home office-ben fogja nyomni? Felülírja az új helyzet a megszokott irodapiaci struktúrákat? Számos kérdés felmerül a koronavírus-járvány hatására jelentkező új munkahelyi változások kapcsán. Ezekre a kérdésekre keressük most a válaszokat.
„2019-ben 14 százalékkal nőtt az irodapiaci kereslet, 99 százalékos kihasználtságú plázák, 1,8 milliárd eurós kereskedelmi forgalom. Ez jellemezte 2020 első két hónapját is, csakhogy márciusban a koronavírus-járvány megállította a lendületet”
– áll az MNB ipariingatlan-piaci jelentésében, amelyet múlt szerda délelőtt mutattak be Budapesten, amit több hazai portál is szemlézett - például itt: napi.hu és a vilaggazdasag.hu.
A bemutatón az MNB szakemberei kitértek az irodapiacot érintő változásokra is, miszerint a koronavírus kivárást és elhalasztott keresletet eredményezett az irodabérlések terén. Az MNB kalkuláció szerint az irodapiacon jelenlegi 6 százalék körüli kihasználatlansági ráta 2020 végére 8 százalékra nőhet. Sok irodaépítési projektet halasztanak és leállítanak, de ahol már nem lehet leállni, azokat átadják, növelve a kihasználatlansági rátát. A bérleti díjakban pedig mérsékelt csökkenés várható. Nagy Tamás, az MNB főosztályvezetője arról is beszámolt, hogy a home office miatt sok cég, amely nagy irodaházakat bérel, már a bérleti díjról szóló szerződés megváltoztatását kezdeményezte.
Ugyanakkor az is köztudott, hogy az irodapiacon a legtöbb nagyobb bérlőnek, főként a multicégeknek, nagyvállalatoknak több éves szerződése van, így sok a kérdőjel a tömeges szerződésfelmondások tekintetében. Több nagy cégnek jellemzően a személyi kiadásai jóval magasabbak, mint a székhelyre, az irodahelyiségre fordított összegek, így nehezen lenne elképzelhető, hogy elhamarkodott lépésekre kerülne sor az irodaváltások tekintetében. Várható viszont, hogy más szektorokból is érkeznek meglepő lehetőségek a megváltozott helyzet hatására. Az egyik ilyen a budapesti Stories Hotel. A belváros szívében található hotelhez tartozik a jól ismert Twentysix Budapest étterem, ahová az itt dolgozók kedvezményt is kapnak.
Képek forrása: ujiroda
Szemléletváltás az irodapiacon?
Folyamatosan monitorozzuk a távmunkát a cégnél, melyben vezetőként magam is részt veszek. A beosztottaim körülbelül 40 százaléka már nagyon visszajönne az irodába, persze csak akkor, ha már nem lenne mitől tartani.
- meséli Viktor egy budapesti telekommunikációs vállalat csoportvezetője, majd így folytatja:
"Jellemzően a családosok számára nehezebb most a home office, hiszen ők most nem tudnak könnyen elvonulni, multitaskingolniuk kell. Többeknél csúszik a munka, arra hivatkoznak, hogy a gyerekkel is tanulni kell, így a napközben félbehagyott munkát éjjel fejezik be. Ők általában az online meetingeken is ingerlékenyebbek, kimerültebbek. Ez azért is érdekes, mert ideális esetekben inkább ennél a rétegnél jelentkezik home office-re az igény a munka-magánélet egyensúlyra apellálva. Vannak olyan nem családos beosztottaim is, akik jól érzik magukat otthon, nincsenek nehézségeik, de hiányzik nekik az a közvetlen kapcsolattartás, ami az offline közegben adott. Izgatottan várom hogyan alakul a helyzet, ha visszamehetünk dolgozni."
Viktorhoz hasonlóan sokan kíváncsiak arra, hogyan hat a home office tömeges és kényszerű bevezetése a járvány utáni irodapiacra. Két tábor rajzolódik ki a prognózisok tekintetében. Vannak, akik úgy látják, hogy most, amikor fény derül arra, hogy nem is olyan fontos, hogy mindig mindenki bejárjon az irodába, - mivel az otthoni munkavégzés a vírus elvonultával magasabb szinten állandósulhat - lecsökkenti majd a nagyobb irodaterekre való igényt. A cégek elkezdik mérlegelni, hogy megéri-e kisebb területeket bérelni, és inkább kialakítani a home office megfelelő feltételeit. Ezzel a véleménnyel ellenkezik azoknak a meglátása, akik egy másfajta forgatókönyv mellett voksolnak: vagyis a kényszerű távmunka épphogy még jobban megnövelheti az igényt az irodába való visszatérésre. Nem érdemes elfelejtkezni arról a közkeletű vélekedésről sem miszerint a munkahely, nemcsak a munkavégzés, hanem a társas élet egyik központi helyszíne is. A vírus után különösen a munkahelyi közösségi terek kerülhetnek kulcsszerepbe, ugyanis a hosszú magányos hónapok után a közösségi lét iránti igény várhatóan megugrik.
Mit mondanak az elemzők?
A Property Forum és az RICS mintegy 100 cégvezetőt kérdezett egy átfogó felmérés keretében a koronavírus-járvány kapcsán az ingatlanpiaci várakozásaikról. A vezetőktől azt is megkérdezték, hogy milyen tapasztalataik vannak eddig a cégüknél alkalmazott home office gyakorlatáról, és vajon a járvány után, hosszabb távon is el tudják-e képzelni ezt a munkamódszert. A portfolio.hu beszámolt arról, hogy a felmérés alapján a megkérdezettek közel harmada (30%) szerint a távmunka kevésbé hatékony, mint az irodai munkavégzés, míg közel ugyanennyien nem látnak jelentős különbséget, mégis inkább az irodát preferálják (27%). Szintén 27 % nem lát különbséget a távmunka és az irodai munkavégzés hatékonysága között, azonban kényelmesebbnek találja a távmunkát. A megkérdezett cégvezető 16 %-a tartja csak produktívabbnak a home office-t, így a járvány végeztével is megtartaná ezt a fajta munkavégzést.
Ha minden megváltozik, mi jelentheti a kiutat?
Ahogyan már előző bejegyzésünkben is rámutattunk jelenleg alig van olyan iparág, amely teljesen védve lenne a világvírus hatására várható vagy már jelentkező gazdasági kockázatokkal szemben. Ebben a helyzetben mentőöv lehet sok vállalat, cég számára, ha az aktuálisan megfelelő méretű irodára válthat, akár rövid távú bérleti konstrukciókkal. Egyes vélekedések szerint a leépítéseknél, elbocsájtásoknál kevésbé gyötrelmes, ha a bérleti díjakon próbálnak megtakarítani, és megengedik az az alkalmazottaknak, hogy otthonról dolgozzanak vagy kisebb irodára váltanak.Sokan azért fontolgatják a váltást, mert nem akarnak lemondani a legmodernebb eszközökkel felszerelt, exkluzív helyiségeiről, tárgyalóiról, melyek eddig tökéletes üzleti környezetet biztosítottak. Pedig léteznek már a legkényesebb ízlést is kielégítő ugyanakkor rugalmas feltételt kínáló konstrukciók.
Nézzük, milyen lehetőségek állnak azok előtt, akik rugalmasabb lehetőségben gondolkodnának a jelenlegi helyzetben vagy akár a vírus után!
Jönnek az egyedi igényekre szabott irodák
Elképzelhető, hogy irodatervezésnél a biztonsági szempontok előtérbe kerülnek, ahogyan ebben a videóban is láthatjuk:
Egészségügyi szempontból a fertőzések elkerülése céljából az is opció lehet, hogy az irodákban minimalizálják az egy időben ott tartózkodók számát. Ilyen módon ahelyett, hogy minden dolgozó 9 és 17 óra között lenne az irodában, a munkaidejük nem mindenkinek így lesz meghatározva. Ilyen meggondolásokból sokan nagyobb, egylégterű irodahelyiségek helyett az úgynevezett szatelit-irodatípust részesíthetik előnyben a jövőben.
Várható, hogy a lakásirodák is felértékelődhetnek a vírus lecsengése után, hiszen nem mindenkinek lesz szüksége 150-200 nm-nél nagyobb irodára (ezalatt viszont nincs hagyományos típusú iroda). Annak, aki jó lokációban gondolkodik, és színvonalas irodára vágyik, ugyanakkor rugalmas feltételek között szeretne irodahelyiséget, a ez az irodatípus kimondottan hasznos megoldás lehet. A lakásiroda - ahogyan a neve is mutatja - egy lakásban vagy lakásból kialakított iroda. Vannak olyan lakásirodák, melyeket tudatosan ilyen céllal kifejezetten irodai megjelenéssel alakítottak ki, lehetnek viszont bútorozatlan lakások is, melyeket később rendeznek át irodává. Számos cég már most kedveli ezt a fajta irodát, nemcsak mert családiasabb, hanem mivel olcsóbb is. Nem lenne meglepő, ha népszerűségük a járványhelyzet végeztével tovább növekedne.
Sokan keresnek átmeneti vagy rugalmas megoldást
Hasonlóan kedvelt, és szintén az egyik legjelentősebb mértékben bővülő irodatípus a szolgáltatott iroda. Azért is keresettek ezek az irodák, mert egyrészt azonnal költözhetőek, másrészt, magas minőségű felszereltséget, jó miliőt nyújtanak az itt dolgozóknak. Így akár ebben a helyzetben azoknak is opció lehet, akik egy nagy irodából kisebb helyre kényszerülnek, vagy egy átmeneti helyzetben nem tudják hol elhelyezni munkavállalóikat, míg az új irodaház elkészül. A nem elhanyagolható előnyök közé tartoznak a rugalmas feltételek, ami érinti a szerződéskötést is, illetve, ha gyorsan kell lépni, akkor is kiváló megoldás lehet a szolgáltatott iroda, ahová akár holnap el lehet helyezni nyolcvan embert is.
Bár lehet átfedés a szolgáltatott iroda és a közösségi iroda között a kettő mégsem teljesen ugyanaz. Egy budapesti irodapiaci vállalat szakértője szerint a fő különbséget az instant-, vagy más néven szolgáltatott iroda és a coworking iroda között ebben látja:
A coworking irodában másokkal együtt dolgoznak emberek, szolgáltatott/instant irodában minden cég irodatere zárt, és csak a közös területeket használják más cégekkel együtt. Az internet-hozzáférésük is lehet itt dedikált, illetve, egy sokkal szélesebb szolgáltatáscsomag érhető el számukra, személyre szabhatóbb. Sok szolgáltatott irodában van coworking tér, de nem mindegyikben.
Képek forrása: ujiroda.hu
A járvány felszínre hozhatja a cégek eddig szőnyeg alá söpört terveit és sokaknál komoly stratégiaváltásra is sor kerülhet, ami hatással lehet a munkakörnyezet kialakítására is. Az ujiroda.hu oldalon is találhatunk egy hasznos összefoglalót arról, melyek lehetnek a egy adott cég számára a megfelelő irodatípusok. A klasszikus irodaházba olyan cégek költöznek, akik továbbra is megtudják fizetni az árát, ami nem kevés (alsó hangon 200, de inkább 3-400 négyzetmétertől felfelé), tudnak vállalni 3-5 éves szerződést, és ráérnek a költözéssel, mert az átalakítások jellemzően 8-12 hetet igényelnek. Akiknek ettől eltérő igényeik vannak, azoknak instant/szolgáltatott irodák jöhetnek számításba. Nem kell lemondaniuk az igényes külsőről sem, ugyanis számos instant iroda minőségi design-bútorokkal berendezett irodákat biztosít természetes fénnyel és magas szintű kiszolgálással. A szolgáltatott irodákat jellemzően hagyományos irodaházakon belül üzemeltetik, így az üzleties környezet is megmarad. Az irodatípus további előnyei körébe sorolható, hogy egyéni igényekre szabottan mindent biztosítanak a cég működéséhez. A bérlő havonta egy számlát kap – a bérleti díj tartalmazza a közüzemi díjakat, az üzemeltetés és karbantartás, valamint a napi takarítás költségeit, így csak a lényegi munkára kell már koncentrálni.
A COVID-19 lecsengése után az irodai élet újraindításához a legnélkülözhetetlenebb feladat a munkaterek biztonságossá tétele lesz. Ugyanakkor a világjárvány okozta bizonytalanság hatására egyre többen ismerik fel az alkalmazkodási képesség nélkülözhetetlenségét, tehát a járvány a rugalmasság irányába tereli az irodabérlőket.
Íme egy rövid videó arról milyen lesz a biztonságos iroda a vírus után:
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Látogass vissza újra és olvasd el korábbi posztjainkat is!
Ha olvasnál még hasonló témában:
Menő irodák, ahová még a kutyádat is viheted!
Itt vannak a leginkább ember-, és környezetbarát irodák!
Itt vannak 2020 legmenőbb irodái!